Cestovanie vlakmi bude od začiatku novembra drahšie v priemere takmer o desať percent. Predseda Úradu pre reguláciu železničnej dopravy (ÚRŽD) Peter Vrátny v pondelok podpísal výnos, ktorým zdražovanie cestovného povolil.
Zvýšenie cestovného navrhla ešte v júni Železničná spoločnosť Slovensko. Firma to zdôvodnila tým, že ceny sa neupravovali už sedem rokov, ako aj vplyvom inflácie a rastom prevádzkových nákladov. Nárast cestovného predtým odsúhlasilo ministerstvo dopravy. Priemerné zvýšenie regulovaného základného cestovného do vzdialenosti 50 kilometrov dosiahne 41,7 percenta. Na kratšie vzdialenosti ceny v niektorých prípadoch vzrastú o polovicu, môžu však vzrásť až dvojnásobne.
Každá cesta vlakom pri regulovanom cestovnom sa zvýši priemerne o 0,25 eura, pri základnom cestovnom zaplatí za jednu jazdu cestujúci v priemere viac o 0,39 eura. Po zohľadnení komerčných zliav celkové zvýšenie cestovného dosiahne 5,1 percenta.
Zvýšenie cestovného by mali zmierniť zľavy na regionálne spoje vo výške 15 percent a zvýhodnenie pri nákupe lístkov cez internet.
Dôchodcom ceny nezvýšia
Ceny vlakov pre dôchodcov nad 70 rokov sa nezvýšia, naopak, mierne klesnú. Rast cien pre držiteľov preukazov s ťažkým zdravotným postihnutím bude tiež miernejší. Výška cestovného vo vlakoch sa po zdražení vyrovnáva s cenami autobusovej dopravy.
Regulované cestovné na železnici bolo doposiaľ určované pre jednotlivé tarifné pásma. „Nový spôsob určovania cestovného je podľa dĺžky tarifnej vzdialenosti v kilometroch s odstupňovaním po jednom kilometri. Uvedená zmena systému odstráni možnosť špekulatívneho skladania cestovného," napísal regulačný úrad.
Na špekulovaní cestujúcich pri kupovaní lístkov osobný prepravca ročne strácal podľa odhadov okolo 126-tisíc eur. Výnimku bude tvoriť základné cestovné na električky a zubačku v Tatrách a na Trenčianskej elektrickej železnici. Tarifné pásma zostanú zachované aj pre ľudí nad 70 rokov.
Zdraženie pocítia na kratších tratiach
Cestujúci vlakom na vzdialenosť 10 kilometrov zaplatia po zdražení základné cestovné 75 centov namiesto 40 centov. Pri cestovaní trikrát v týždni tam a späť zaplatí viac mesačne o 8,40 eura a ročne o 100,80 eura. Ročný dopad zvýšenia cestovného bude v tomto prípade 87 percent.
Pri ceste na 50 kilometrov cena vzrastie o 57 centov na 2,75 eura. Mesačné výdavky sa zvýšia o 13,68 eura a ročné o 164,16 eura alebo o 26 percent. V domácnosti, kde využíva železničnú osobnú dopravu viac osôb a cestuje sa častejšie, sa dopad znásobuje.
Pri diaľkovej preprave základné cestovné na 200 kilometrov vzrastie z 8,90 eura na 9,26 eura. Pri jednej ceste týždenne oboma smermi na uvedenú vzdialenosť sa zdraženie o 36 centov prejaví na raste výdavkov za mesiac o 2,88 eura. Ročné zvýšenie dosiahne 34,56 eura, respektíve štyri percentá.
Pri vzdialenosti na 445 kilometrov cena stúpne zo 17,18 eura na 18,76 eura, teda o 1,58 eura. Mesačný dopad zvýšenia cestovného tak dosiahne 12,64 eura a ročný dopad bude 151,68 eura alebo 9,2 percenta.
Zvýšenie cestovného by mohlo Železničnej spoločnosti priniesť navyše ročne maximálne 6,6 milióna eur. Po poskytnutí rôznych zliav sa očakávaný prínos vyšších cien zníži na 2,2 milióna eur. Rizikom však zostáva možný úbytok cestujúcich.
Osobný dopravca predpokladá v tomto roku stratu okolo 9,7 milióna eur. Na prevádzkovanie osobnej dopravy má v tomto roku nárok na štátnu dotáciu v objeme 205 miliónov eur. Na osobnú železničnú dopravu pripadá ročne okolo 11 percent z celkovej verejnej osobnej prepravy bez mestskej hromadnej dopravy.
Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch