Spotrebiteľom aj podnikateľom v Českej republike sa tento mesiac zlepšila nálada a ich dôvera v ekonomiku vzrástla. Podľa prieskumu sa kombinovaný index dôvery v českú ekonomiku v septembri zvýšil o 3,3 bodu na 97 bodov. Indikátor spotrebiteľskej dôvery pritom vzrástol na 97,9 z 97,3 bodu v predchádzajúcom mesiaci.
Počet spotrebiteľov, ktorí v najbližších 12 mesiacoch očakávajú zhoršenie celkovej ekonomickej situácie a zlepšenie svojej finančnej situácie v nasledujúcich 12 mesiacoch, sa pritom v porovnaní s augustom takmer nezmenil. Nezmenil sa ani počet domácností, ktoré hodnotili svoju súčasnú finančnú situáciu horšie ako v predchádzajúcich 12 mesiacoch. Ale už druhý mesiac po sebe klesol podiel respondentov, ktorí sa domnievajú, že súčasný čas nie je vhodný na veľké nákupy.
„Po štvormesačnom poklese došlo v septembri k miernemu rastu spotrebiteľskej dôvery. Vzhľadom na to, že väčšina sledovaných ukazovateľov sa medzimesačne nezmenila, možno však skôr než o raste hovoriť o miernej korekcii poklesov z predošlých mesiacov. A tak celkový spotrebiteľský sentiment aj v septembri zostáva pod svojím dlhodobým priemerom,“ uviedla Anastasija Neradová z oddelenia konjunkturálnych prieskumov Českého štatistického úradu.
V prípade českých podnikateľov indikátor dôvery v septembri vzrástol na 96,8 bodu z päťmesačného minima 93 bodov v auguste. Dosiahol tak najväčšiu hodnotu za tri mesiace, od júna. Prispelo k tomu zvýšenie dôvery medzi výrobcami (na 94,4 z 91,5 bodu v auguste), poskytovateľmi služieb (na 98,1 z 93 bodov), stavbármi (na 108,5 zo 105,5 bodu) aj maloobchodníkmi (na 96 z 94,7 bodu).