Česká spoločnosť Kapsch Telematic Services ČR, ktorá vybudovala a prevádzkuje elektronický systém mýta v Českej republike sa otvoreným listom ohradila proti výrokom ministra Ľubomíra Vážneho na adresu českého systému. Ten povedal, že Česi mali pri zavádzaní mýta v roku 2007 podobné problémy, pričom systém poriadne nefunguje dodnes.
Hrozba právnikom
Generálny riaditeľ Kapschu Karel Feix tvrdí, že minister používa vo svojich výrokoch nepravdy a klamstvá. „Ak s tým neprestane, budeme nútení použiť všetky zákonné prostriedky na našu obranu,“ píše v otvorenom liste K. Feix. Podľa neho sa „pôrodné problémy“ slovenského a českého mýta nedajú porovnávať, keďže na Slovensku sa neskoro začala registrácia do systému a nezvládla sa distribúcia palubných jednotiek, miliónové straty vznikali kamionistom, ktorí stáli v kolónach na hraniciach či nefungovali informačné linky. „To by v korektnom prostredí viedlo jednoznačne k pozastaveniu celého projektu, k penalizácií dodávateľa, či rovno k zrušeniu kontraktu,“ myslí si.
Hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič, podobne ako minister, na list reagovať nechcel, keďže ho oficiálne ešte nedostali. „Ak sa vyskytol nejaký informačný šum alebo omyl v komunikácií, sme pripravení sa ospravedlniť,“ dodáva. Kapsch bol jedným zo štyroch neúspešných kandidátov na vybudovanie a prevádzku slovenského mýta. Podobne ako ďalší dvaja uchádzači, aj Kapsch bol vylúčený z mýtneho tendra. Potom neuspel ani v treťom odvolacom konaní. Pred dvomi rokmi vyhrala najdrahšia ponuka od konzorcia SanToll-Ibertax.
České skúsenosti
České mýto funguje už tri roky, pričom sa spoplatňuje už vyše dve tisíc diaľnic a ciest prvej triedy. Teda približne rovnaké množstvo ako na Slovensku. Za ten čas sa vyzbieralo spolu 17,24 miliárd českých korún. Český a slovenský systémy sú rozdielne nielen v technológií – Slovensko má GPS technológiu, Česko mikrovlnný systém – ale aj v zmluvných podmienkach. Každý má v kontrakte s prevádzkovateľom inak nastavené garancie, penalizáciu, vynucovanie a podobne.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zaplatí SkyTollu za vybudovanie a 13-ročné prevádzkovanie mýta 617 miliónov eur bez DPH. Česi za platia od roku 2007 Kapschu za vybudovanie a prevádzkovanie na dekádu mikrovlnného mýta pätnásť miliárd českých korún (podľa aktuálneho kurzu 575 miliónov eur). Nemci, ktorý majú rovnaký GPS-satelitný systém mýta ako Slovensko, za vybudovanie a prevádzku vyše 25 tisíc kilometrov spoplatnených diaľnic platia od roku 2005 ročne Toll Collectu, ktorého akcionármi sú Deutsche Telekom, Daimler Financial Services a Confiroute, 550 miliónov eur. Ročný výber minulý rok presiahol 4,3 miliardy eur. Nemcom vybudovanie a prevádzka mýta ročne zhltne 13 percent výberu mýta. V Čechách a Rakúsku sú ročné prevádzkové náklady 20 respektíve 14 percent. Ak sa zoberie porovnanie splatenia mýtneho systému v čase, tak český mikrovlnný sa splatil za 31 mesiacov. Slovenské GPS mýto, pokiaľ sa naplnia predpovede NDS o priemernom ročnom výbere 200 miliónov eur, začne zarábať na diaľnice a nie na seba po najmenej 43 mesiacoch.