Český pivný trh hlási pokles. Produkcia zlatistého moku v krajine v minulom roku podľa prvých odhadov Českého zväzu pivovarov a sladovní (ČSPS) klesla o osem percent na 17,1 milióna hektolitrov. Od roku 1989 ide o najväčší prepad vo výrobe piva v Česku. Pokles podľa slov výkonného riaditeľa ČSPS Jana Veselého spôsobila prevažne nižšia produkcia najväčších pivovarníckych značiek. Tri štvrtiny trhu s pivom v krajine ovládajú Plzeňský Prazdroj (45 percent), Pivovary Staropramen, Heineken a Budvar.
Pokles produkcie o 6,5 percenta na 18,6 milióna hektolitrov zaznamenali české pivovary už v roku 2009, keď v dôsledku hospodárskej krízy klesala domáca spotreba i vývoz najmä do Ruska. Rekordné množstvo 19,9 milióna hektolitrov sa v Česku vyrobilo v roku 2007. V minulom roku sa export prepadol menej ako domáca spotreba, hovorí J.Veselý. Nenaplnia sa preto najpesimistickejšie predpovede až o 12-percentnom výpadku v produkcii.
O poklese domácej spotreby za riekou Moravou hovoria aj údaje japonského Kirin Institute of Food and Lifestyle. Spotreba piva na osobu v Česku v roku 2009 klesla na 142 litrov, čo je medziročne o bezmála osem litrov menej. Pred desiatimi rokmi pohybovala nad hranicou 160 litrov. Česko aj napriek tomu sedemnásť rokov nepretržite kraľuje v rebríčku spotreby piva na osobu pred Írskom a Nemeckom. V porovnaní so Slovenskom (73 litrov) sa u západných susedov vypije na hlavu dvojnásobne viac.
Spotreba klesá aj v západných krajinách a v Rusku, čo sa podpísalo na českej produkcii v posledných dvoch rokoch. Rusko bolo po Nemecku a Slovensku pre české pivo nedávno ešte tretím najväčším odbytišťom, v dovoze pív na ruský trh si Česko stále udržiava prvenstvo pred pred nemeckou konkurenciou. Česi exportujú približne pätinu z ročnej výroby zlatého moku a sú šiesty najväčší exportér piva v Európe, jednotkou je Holandsko.
Rozhodujúci domáci predaj piva v Česku ťahá nadol nižšia spotreba v reštauráciách a krčmách. Pokles zahraničných návštevníkov a o tretinu zvýšená spotrebná daň mali podľa odborníkov z brandže najväčší negatívny vplyv. Drahšie sudové pivo, na ktorom majú pivovary aj vyššie marže, zákazníci nahrádzajú lacnejším fľaškovým zo supermarketov. Hitom sa stal predaj piva najmä v plastových PET fľašiach.
Svetová produkcia piva mierne rastie, ťahá ju najmä ázijský región. V roku 2009 sa vyrobilo globálne 1,82 miliardy hektolitrov piva, o pol percenta viac ako v roku 2008. V nasledujúcich rokoch sa spotreba zvýši, čo podľa odhadov výskumnej spoločnosti Plato Logic potiahne výrobu piva do roku 2020 o tridsať percent až na 2,4 miliardy hektolitrov.
Rastúci smäd hlási ázijský kontinent, kde sa zvyšovala spotreba i výroba aj v krízovom roku. V roku 2009 sa Ázia podľa údajov Kirin Institute of Food and Lifestyle po prvý raz stala najväčším producentom piva vo svete s 32,4-percentným podielom a na druhé miesto odsunula Európu s 30,5 percentami. Aj tu už velí Čína, ktorá je s ročnou produkciu viac ako 430 miliónov hektolitrov dominantným hráčom pred USA, Brazíliou, Ruskom a Nemeckom. Podľa údajov China Business News je v krajine 251 pivovarov s približne 550 závodmi. Spotreba piva na hlavu v Číne sa v rokoch 2000 až 2009 zvýšila o 70 percent na súčasných viac ako 30 litrov.
Globalizácia postupuje aj na trhu s pivom. Silnú koncentráciu pivovarov urýchlila aj fúzia dvoch najväčších skupín v branži, keď belgický InBev v roku 2008 kúpil americkú pivnú jednotku Anheuser-Busch. Toto transatlantické spojenie vytvorilo pivného lídra, ktorý ovláda viac ako pätinu výroby zlatistého moku vo svete. Spolu so štvoricou najväčších konkurentov juhoafrický SABMiller, holandský Heineken, dánsky Carlsberg a čínsky China Resource Brewery držia už polovicu svetovej produkcie piva.
Ilustračné foto na titulke - SITA/AP