České aj slovenské ministerstvo obrany zvažujú nákup cvičných lietadiel od firmy, ktorej najväčším akcionárom je maďarský minister obrany s väzbami na Rusko. Konflikt záujmov komentovať nechcú. Píše o tom portál Euractiv. Podľa neho odborníci považujú takýto krok za legálny. Varujú však, že ide o „odklon od našich hodnôt“ výmenou za „čistý pragmatizmus“.
Rozvoj maďarského obranného priemyslu a navyšovanie výdavkov na obranu sú dlhodobou prioritou vlády Viktora Orbána. Maďarská vláda v roku 2022 zvýšila výdavky na obranu medziročne o 30 percent. Minulý rok v septembri uviedla, že v roku 2022 výdavky prvýkrát prekročia sumu 2,6 miliardy eur a do roku 2024 Maďarsko splní záväzok NATO prispievať na obranu dve percentá HDP.
Szalay-Bobrovniczky
Dôležitú úlohu v rozvoji maďarského obranu hrá osoba Kristófa Szalaya-Bobrovniczkého, ktorý sa v máji ujal funkcie ministra obrany. Szalay-Bobrovniczky je bývalý veľvyslanec Maďarska v Londýne. Okrem obrany podniká v oblasti hazardných hier aj železníc. Za zmienku v jeho prípade stojí aj osobný život - jeho manželkou je hovorkyňa vlády Alexandra Szentkirályi, poznamenal Euractiv.
V roku 2019 Szalay-Bobrovniczky prostredníctvom spoločnosti Správa maďarských železničných aktív (Magyar Vagon Befektetési Vagyonkezelő Zrt.) kúpil polovicu firmy Transmasholding Hungary Kft - rusko-maďarského konzorcia, ktoré vyhralo tender na výrobu a dodávku 1 300 železničných vozňov v Egypte v hodnote jednej miliardy eur. Ruská spoločnosť Transmash si nechala polovicu vlastníctva.
Transakciu podporili ruská a maďarská Eximbanka. Vagóny čiastočne montuje bývalý štátny opravárenský závod MÁV Dunakeszi, ktorý vláda predala maďarskej spoločnosti Transmashholding Invest.
V septembri 2021 sa stal Szalay-Bobrovniczky 80-percentným vlastníkom českého výrobcu lietadiel Aero Vodochody. Väčšinový podiel odkúpil s pomocou úveru v hodnote 133 miliónov eur (53 mld. HUF) od vládnej Maďarskej rozvojovej banky.
V apríli 2022 maďarské obranné sily oznámili kúpu dvanástich lietadiel vyrobených spoločnosťou Aero Vodochody. V praxi to znamená, že maďarská armáda kúpila lietadlá od ministra obrany, konštatuje Euractiv.
Počas parlamentného vypočutia 18. mája Szalay-Bobrovniczky k svojim obchodným väzbám povedal, že tieto investície nie sú pre „maďarský národný záujem“ podstatné.
Maďarské médiá následne informovali, že sa Szalay-Bobrovniczky zbaví podnikania nezlučiteľného s jeho súčasnou funkciou. V reakcii na tieto informácie hlavný hovorca vlády minister Gergely Gulyás uviedol, že nový minister obrany koná v súlade so zákonmi o konflikte záujmov a pred nástupom do funkcie urobil všetky potrebné právne vyhlásenia.
Gulyás dodal, že môže dôjsť k prevodom spoločností, ktoré zatiaľ nie sú vo verejne prístupných súdnych dokumentoch.
Portál Euractiv požiadal maďarské ministerstvo obrany o vyjadrenie k prípadnému odpredaju, no do uverejnenia článku nedostal odpovede.
Interná záležitosť?
Kúpu lietadiel od Aero Vodochody zvažujú aj Česi a Slováci. České ministerstvo obrany „nechce komentovať politické zmeny v iných štátoch”.
Slovenské ministerstvo obrany medzitým zvažuje ponuku na nákup desiatich cvičných lietadiel od spoločnosti Aero Vodochody.
Ministerstvo pre EURACTIV Slovensko uviedlo, že nákup je v súčasnosti v „analytickej fáze“. Vyhodnocuje teda všetky ponuky, keďže v hre je aj nákup lietadiel od talianskej spoločnosti Leonardo a juhokórejskej Aerospace Industries. Na otázku, či ministerstvu vadí osoba Szalaya-Bobrovniczkého a jeho kontakty s Ruskom, odpovedalo, že nominácie na ministrov sú internou záležitosťou každého členského štátu.
„Úlohou Ministerstva obrany Slovenskej republiky je odporučiť vláde najlepšiu alternatívu nákupu cvičných lietadiel pre Slovenské ozbrojené sily. Výber predložených ponúk sa riadi najmä požiadavkami Ozbrojených síl, kvalitou ponúkanej techniky, konečnou cenou zákazky a jej pomerom k výkonu, ako aj požiadavkou výrazného zapojenia domáceho obranného priemyslu,” uviedlo ministerstvo. Hovorca však dodal, že v rozhodovaní môžu do úvahy prísť aj iné faktory.
Pragmatizmus výmenou za hodnoty
Slovenský generál Pavel Macko sa domnieva, že pozadie Szalaya-Bobrovniczkého je pre slovenské ministerstvo „nepríjemnou komplikáciou“, pretože spoločnosť Aero Vodochody ponúka lietadlá L-39NG, ktoré by podľa neho najlepšie vyhovovali súčasným potrebám slovenskej armády.
„Dlhoročná tradícia a geografická blízkosť by mohli byť v prospech spoločnosti Aero Vodochody. Navyše, ak by české aj maďarské letectvo prešlo na rovnaký typ, došlo by aj k určitému regionálnemu zjednoteniu. To by mohlo viesť k prehĺbeniu spolupráce v oblasti výcviku,” povedal Macko pre EURACTIV Slovensko.
Podľa Macka je však vlastnícka štruktúra českého výrobcu a väzby jeho najväčšieho akcionára na Rusko „znepokojujúca“. Konflikt záujmov je podľa neho zjavný a dohoda s touto spoločnosťou by nevrhala dobré svetlo na zahraničných partnerov vrátane Slovenska.
Napriek tomu, že „z čisto politického hľadiska“ by takáto dohoda bola „neprijateľná a riskantná“, z technického a právneho hľadiska neexistuje „jediný formálny dôvod na vylúčenie Aero Vodochody zo súťaže“, keďže „na Slovensku nejde o konflikt záujmov“, povedal Macko.
„Myslím si, že nakoniec všetci prižmúria oči a táto informácia nebude hrať pri rozhodovaní úlohu. Faktom však je, že práve takýmito krokmi sa postupne vzďaľujeme od našich pôvodných hodnôt regionálnych aj aliančných. Vymieňame ich za čistý pragmatizmus,“ dodal.