Česká republika nepodporí zákaz predaja nových osobných vozidiel so spaľovacími motormi, pokiaľ nebude možné v autách využívať syntetické palivá. Dnes to v Berlíne po rokovaní s nemeckým kolegom Volkerom Wissingom vyhlásil český minister dopravy Martin Kupka.

Kým nebude na stole výnimka, česká strana dohodu nepodporí

Martin Kupka uviedol, že v tejto veci bude Česko postupovať spoločne s Nemeckom. Takisto dodal, že Praha aj Berlín považujú súčasný návrh pripravovanej únijnej emisnej normy Euro 7 za nerealistický a neprijateľný.

„Ani Česká republika nepodporí zákaz predaja nových osobných vozidiel so spaľovacími motormi po roku 2035, pokiaľ nebude jasná podmienka, na ktorej sa podieľala Česká republika v rámci českého predsedníctva, a teda umožnenie spaľovania syntetických palív v spaľovacích motoroch," povedal Kupka.

„Toto je kľúčová podmienka, ktorú zdieľame a budeme v tomto smere postupovať spoločne," zdôraznil.

Švédske predsedníctvo v Rade EÚ oznámilo, že veľvyslanci členských krajín sa rozhodli odložiť konečné schválenie návrhu, ktorý by prakticky znemožnil kúpiť si od roku 2035 nový automobil na benzín či diesel.

„To je vývoj, ktorý jednoznačne vítame, za ktorým stojíme," povedal Kupka. Doplnil, že považuje za dôležité, aby sa návrh do nájdenia riešení pre spaľovacie motory so syntetickými palivami neprerokoval a neschválil.

„Očakávania sú jednoznačné. Súčasťou dohody aj v rámci českého predsedníctva bola výnimka pre spaľovacie motory so syntetickými palivami. A bolo takisto jasne sľúbené medzi nemeckou stranou a (šéfkou Európskej komisie) Ursulou von der Leyenovou, že do prerokovania finálneho schválenia bude na stole záväzná podoba podmienok a výnimiek pre syntetické palivá. Kým tá výnimka nebude na stole, česká strana finálnu dohodu nepodporí," dodal.

Nemecko na syntetických palivách trvá

Ursula von der Leyenová sa v nedeľu na brandenburskom zámku Meseberg zúčastní na zasadnutí spolkovej vlády kancelára Olafa Scholza. Možno očakávať, že jednou z tém budú aj spaľovacie motory osobných áut. Na syntetických palivách totiž trvá aj Nemecko.

„Potrebujeme syntetické palivá, už len pre existujúci vozový park. Ako majú byť tieto autá po roku 2045 klimaticky neutrálne, ak nie so syntetickými palivami," povedal Wissing v Spolkovom sneme.

„Európska komisia nás v novembri uistila, že nájde cestu, ako by mohli byť dlhodobo, teda aj po roku 2035, používané klimaticky prijateľné syntetické palivá v novo registrovaných osobných autách," dodal.

Zhodli sa na jednoznačnom odpore

Kupka s Wissingom rokovali aj o návrhu emisnej normy pre motorové vozidlá Euro 7, ku ktorej sa v Nemecku stavia kriticky zhodne spolková vláda, regionálne samosprávy, automobilový priemysel aj autokluby.

„Zhodli sme sa na jednoznačnom odpore a kritike existujúcej predlohy normy Euro 7. Je nerealistická a nie je akceptovateľná, ako pre Českú republiku, tak ani pre Nemecko," povedal český minister dopravy.

Wissing dnes o norme hovoril aj v Spolkovom sneme, kde vyhlásil, že je nutné sa na návrh znova dôkladne pozrieť.

„Nová emisná norma nesmie ohroziť pracovné miesta a ani urobiť z dopravy luxusnú záležitosť. To, čo je teraz plánované by viedlo k neúmernému zdraženiu predovšetkým menších vozidiel," povedal.

„To predsa nikto nemôže vážne chcieť," dodal.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia
Neprehliadnite

Nové autá na Slovensku majú jedny z najvyšších emisií v EÚ, tvrdí Inštitút finančnej politiky