Česko prišlo s iniciatívou udržania konkurencieschopnosti európskeho automobilového priemyslu. Chce, aby sa revízia nariadenia o emisných normách CO2 pre osobné automobily uskutočnila už v prvej polovici budúceho roka, namiesto plánovaného roku 2026. Ak sa tak nestane, hrozia podľa premiéra Petra Fialu pokuty. Iniciatívu predstavil v piatok spolu s ministrom dopravy Martinom Kupkom.
Realita nezodpovedá očakávaniam
„V Európe sa elektromobily nepredávajú tak rýchlo, ako sa pôvodne predpokladalo. Ak by ten súčasný emisný cieľ platil, hrozia pokuty a zníženie konkurencieschopnosti automobiliek v Európe, a to by malo vážny vplyv na ČR,“ povedal Petr Fiala. Zdôraznil, že automobilový priemysel tvorí takmer desať percent českého hrubého domáceho produktu a zamestnáva státisíce ľudí.
O tempe a jednotlivých opatreniach, ktoré sa v rámci takzvaného Green Dealu (Európskej zelenej dohody) zavádzajú, je podľa Petra Fialu potrebné viesť racionálnu debatu. Dodal, že realita nezodpovedá očakávaniam, s ktorými boli tieto ciele prijímané. „Musíme urobiť určité zmeny, lebo inak ohrozujeme európsky automobilový priemysel, a tým samozrejme ohrozujeme aj ekonomiku v ČR,“ dodal. Predseda českej vlády verí, že ČR bude s iniciatívou úspešná.
Zákaz predaja áut so spaľovacím motorom
Podľa ministra dopravy Martina Kupku by plánovaný zákaz predaja áut so spaľovacím motorom v Európskej únii od roku 2035 nastal príliš skoro. Argumentuje tým, že medziročný pokles ich predaja v Únii je osem percent, pričom predchádzajúce plány predpokladali, naopak, pokračujúcu rastúcu krivku a na tom boli postavené aj príslušné emisné limity. Ak ich české a európske automobilky nesplnia, museli by platiť sankcie.
„Namiesto toho, aby dokázali lepšie obstáť v súťaži a znižovať ceny vozidiel pre spotrebiteľov, tak sa, naopak, prejaví ďalší rast nákladov a obmedzenie možností investovať do vývoja. A je pritom úplne jasné, že bez vývoja nemáme šancu udržať krok s čínskou či americkou konkurenciou,“ dodal Martin Kupka.
V otázke zavedenia ciel na čínske elektromobily, o ktorých rozhoduje Európska komisia, je Česko podľa ministra na strane Nemecka, ktoré s ich zavedením nesúhlasí. Obáva sa dôsledkov, ktoré by mohli vyvolať recipročné kroky Číny. Vzhľadom na to, že sa mnohé kľúčové komponenty automobilového priemyslu dovážajú do Európy práve z Číny, je podľa Martina Kupku nutné zabrániť tomu, aby vznikla takzvaná „vojna ciel“.