České dráhy stratili trpezlivosť so stavom železníc na Slovensku, píše portál zdopravy.cz. Vedenie dopravcu preto poslalo Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR) list so sťažnosťou, v ktorom vyzýva na nápravu kritického stavu koľajníc a výhybiek na našom území.
České dráhy označili stav našich železníc ako „tristný“. Podľa ich vyjadrení sa im v dôsledku toho zvyšujú náklady na údržbu vlakov, ktoré jazdia cez Slovensko.
Zvýšené náklady na údržbu
Impulzom k napísaniu listu bolo vykoľajenie Pendolina v Žiline, kde bola s najväčšou pravdepodobnosťou hlavnou príčinou poškodená výhybka.
„Dali sme si s tým námahu a vďaka našim rušňovodičov, ktorí jazdia napríklad do Žiliny alebo do Košíc práve Pendolinom, sme identifikovali konkrétne krízové miesta, ktoré vyžadujú čo najrýchlejšiu nápravu absolútne nevyhovujúceho stavu,“ povedal námestník generálneho riaditeľa Českých dráh a člen predstavenstva Jiří Ješeta.
Dopravca v liste „vyjadril znepokojenie“ nad zlou geometriou koľajníc či podmáčané podložia.
J. Ješeta priblížil, že spomínané problémy majú za dôsledok pomalšie jazdy, či meškanie vlakov.
„Okrem prenášania meškaní, a teda aj narúšaní vlakovej dopravy na území Českej republiky, nám to spôsobuje aj zvýšené náklady na údržbu vozidiel, ktoré jazdia po infraštruktúre ŽSR,“ pokračuje J. Ješeta.
Najhorším je úsek medzi Bratislavou a Štúrovom
Ako ďalej informuje Denník E, ktorý na problém upozornil, České dráhy v liste konkrétne pomenovali jednotlivé stanice a úseky, ktoré sú zanedbané.
O Štrbe, Malej Lodine alebo trati medzi Markušovcami a Spišskou Novou Vsou uviedli, že tadiaľ vlaky musia jazdiť len rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu.
Najhorším je vraj úsek medzi Bratislavou a Štúrovom, potom nasleduje trať Čadca – Žilina – Košice.
Návrh opatrení pripravujú
ŽSR si však uvedomujú, v akom stave sa nachádzajú slovenské trate. Príčinu však vidia v podfinancovaní zo strany štátu.
„Vykonávame analýzu nedostatkov, na ktoré bolo poukázané v liste od Českých dráh. Pripravujeme návrh opatrení, o ktorom budeme následne informovať v odpovedi,“ cituje Denník N slová hovorkyne ŽSR.
Stav železničnej infraštruktúry na Slovensku si vraj uvedomuje aj rezort dopravy. „V zásade sa stotožňujeme s viacerými výhradami Českých dráh. Ministri dopravy o tejto téme aj vzájomne diskutujú,“ reagovalo ministerstvo dopravy.