Českí výrobcovia áut aj ich dodávatelia sa s úplným zákazom predaja vozidiel so spaľovacími motormi už zmierili. Ako hlavný problém v súčasnosti však vidia navrhovanú emisnú normu Euro 7/VII, ktorá podľa nich môže nastavený proces elektrifikácie vozidiel zásadným spôsobom skomplikovať. Mohlo by ísť napríklad o predčasné vyraďovanie vozidiel najmä nižších kategórií z trhu alebo presmerovanie obmedzených zdrojov na vývoj a výskum. Uviedlo to dnes české Združenie automobilového priemyslu.
Európsky parlament dnes definitívne schválil dohodu s členskými štátmi EÚ o novej norme nulových emisií.
„Formálne je tak potvrdený zákaz predaja osobných vozidiel na tradičné palivá k roku 2035 a teda pomerne svižné zavádzanie batériových, eventuálne vodíkových vozidiel. Akokoľvek návrh obsahuje takzvanú klauzulu, podľa ktorej by Európska komisia mala v roku 2026 vyhodnotiť, ako sa nariadenie darí, či nedarí plniť, odklon od stanovených cieľov sa neočakáva. Fakticky by ani nebol žiaduci, pretože výrobcovia vozidiel aj celý dodávateľský reťazec boli už nútení realizovať obrovské investície do nového produktového portfólia, ktoré už dnes privádzajú na trh tak, aby nastavené ciele mohli stihnúť,“ uviedol výkonný riaditeľ združenia Zdeněk Petzl.
Napríklad automobilka Toyota sa na faktický zákaz predaja áut so spaľovacím motorom podľa riaditeľa českého zastúpenia Martina Pelešku pripravuje vývojom vozidiel na elektrický aj vodíkový pohon, vrátane bezemisného variantu spaľovacieho vodíkového motora.
„Sme zástancom prístupu, že nepriateľom sú emisie, nie technológie. Aj preto odmietame staviť iba na jeden smer. Za trochu nesystémový krok považujeme normu Euro 7, ktorej presné parametre sú síce známe, ale napríklad nie je dostupná metodológia merania, a to aj napriek tomu, že má vojsť do platnosti už za dva roky. Naviac jej finálna verzia nie je ešte stále schválená. Pritom vývojový cyklus nových modelov je tri až päť rokov. Euro 7 predraží vozidlá pre koncových spotrebiteľov rádovo o desiatky tisíc korún, pritom ekologický efekt je prinajmenšom sporný. Mnohí ľudia si totiž budú v dôsledku zdražovania nových vozidiel držať staré autá. V Česku už aj tak starý vozový park môže nakoniec zostarnúť ešte viac,“ uviedol Peleška.
Pre autoservisy bude zákaz áut so spaľovacími motormi výzva. „Na jednej strane postupne ubudne záručných opráv zánovných benzínových a dieselových vozidiel, na strane druhej zrejme pribudne práca na starších autách, ktoré sa majitelia budú snažiť udržať v chode. Nástup elektromobility si vyžiada novú odbornosť servisov, práce však bude menej, pretože tieto vozidlá obsahujú menej poruchových dielov,“ podotkol riaditeľ on-line vyhľadávača autoservisov Getfix Stanislav Toman.