Letecká spoločnosť České aerolínie (ďalej len ČSA) a Letiště Praha sa spoja do jednej holdingovej spoločnosti s názvom Český aeroholding. Projekt, ktorý včera schválila vláda, oficiálne predstavil po jednaní kabinetu premiér Petr Nečas. Nová spoločnosť by mala vzniknúť najneskôr do konca roku 2012.

Podľa informácii agentúry ČTK je zámerom projektu vytvorenie silného, stabilného subjektu s vysokou mierou kapitálu. Štát tiež očakáva zvýšenie hodnoty zúčastnených firiem, plán majú podporiť najmä reštrukturalizačné kroky. Firmy budú v ďalších rokoch časť svojich doterajších aktivít zdieľať, čím bude ich fungovanie omnoho efektívnejšie. Podrobnejšie informácie o pripravovanom subjekte sa verejnosť dozvie na štvrťročnej spoločnej tlačovej konferencii.

Z pohľadu štátu, ktorý je hlavným akcionárom oboch spoločností, je fúzia jednoznačne výhodným riešením. S týmto tvrdením súhlasí aj ekonóm Ladislav Tyll z Podnikohospodárskej fakulty Vysokej školy ekonomickej v Prahe. Na druhej strane ale upozorňuje, že obavy konkurentov pred zvýhodnením ČSA najmä pri letiskových poplatkoch môžu mať aj negatívne následky. „Keď si uvedomíme, akú čiastku z ceny letenky tvoria práve letiskové poplatky, môže ČSA získať podstatnú konkurenčnú výhodu pred ostatnými leteckými spoločnosťami,“ dodal L. Tyll. Štát ako garant voľnej hospodárskej súťaže tu môže naraziť na vážny problém.

Do spoločného podniku Český aeroholding sa zapoja aj ďalšie, menšie dcérske spoločnosti. Pod jeho krídlami sa ocitne napríklad údržba, odbavenie lietadiel a cestujúcich či charterové lety. Vzniknú však aj samostatné firmy, napríklad na výcvik pilotov a letušiek či letisková bezpečnostná služba. „V rámci holdingového usporiadania sa každá zo spoločností cielene sústredí na svoj hlavný predmet podnikania,“ uviedol premiér P. Nečas.

Aj keď firmy majú veľa spoločného a aliancia im ,,hrá do karát“, predsa sa v jednej veci podstatne líšia. Zatiaľ čo ČSA vykázala za minulý rok stratu 3,8 miliardy korún a čelila vážnej existenčnej kríze, spoločnosti Letiště Praha sa naopak dlhodobo darí. Aj tento rok očakáva zisky na úrovni minulého roku, teda okolo jednej miliardy českých korún.

Ak sa aliancia v českej leteckej doprave osvedčí, podobné zlúčenie infraštruktúry možno postihne aj české železnice. Štát totiž s touto myšlienkou už dlhšie koketuje. Ministerstvo dopravy zvažuje opätovné zlúčenie Správy železničnej dopravnej cesty s Českými dráhami do jedného železničného holdingu.

Foto na titulke - Vlado Benko