Nemecká automobilka Volkswagen by v Česku mohla postaviť továreň na výrobu batérií do elektromobilov, takzvanú gigafactory. O projekte, ktorý by mohol byť najväčšou investíciou súkromného zahraničného subjektu v histórii ČR, by spolu mali rokovať premiér Petr Fiala a generálny riaditeľ Volkswagenu Oliver Blume.
Petr Fiala sa nedávno vyjadril, že čas pre Česko sa kráti, a že rokovania by mali blízkej dobe dospieť k jasnému výsledku. Ak by Volkswagen rozhodnutie o projekte vo výške 120 miliárd českých korún (4,86 miliardy eur) opäť odložil, musela by sa tamojšia vláda sústrediť na iné strategické projekty, píše portál e15.
Podľa slov šéfa agentúry CzechInvest Petra Očka pritom o výstavbu továrne neďaleko Plzne majú záujem obe strany. „Obe strany chcú projekt uskutočniť. Druhá vec je načasovanie. My by sme boli radi, aby k tomu došlo čo najskôr. Česká strana pre to urobila dosť, obrovský posun nastal v komunikácii s obcami. Naozaj neviem, aký bude verdikt Volkswagenu. Cítime z neho, že projekt tohto typu chce,“ uviedol Očko.
Je však otázne, ako sa nemecká automobilka nakoniec rozhodne. V posledných mesiacoch sa snaží šetriť, úspory hľadá naprieč celým koncernom, do ktorého patrí tiež česká Škoda, a takisto poškuľuje po zámorských investíciách.
Batériová gigafactory je pre Česko kľúčovým projektom, o ktorého získanie sa usilovala už predošlá vláda na čele s Andrejom Babišom. Podobne ako Slovensko, aj ČR je automobilovou veľmocou. Toto priemyselné odvetvie sa na HDP krajiny podieľa desiatimi percentami.
Konkurentmi v boji o gigafactory sú pre Česko Poľsko a Maďarsko. Do obidvoch krajín v posledných rokoch už smerovalo niekoľko predovšetkým ázijských investícií v oblasti výroby batérií.
V prospech Česka by mohla zohrať úlohu blízkosť koncernovým továrňam Volkswagenu v Nemecku, previazanosť so Škodou, ale tiež priemyselné know-how. Nevýhodami sú stále drahšia pracovná sila, minimálne nezamestnanosť, rastúce ceny energií aj tamojšia migračná politika.