Kým do prvého žrebovania sa v Česku za jeden a pol mesiac zaregistrovalo 11 miliónov bločkov, na Slovensku len za dva týždne, počas ktorých sa mohli bločky registrovať ľudia prihlásili viac ako sedem miliónov bločkov. Za šesť týždňov, ktoré na prvú registráciu mali Česi, by to pri priamej úmere mohlo byť až 21 miliónov bločkov.

Ak by však záujem o lotériu upadal v Česku tak ako na Slovensku, počet zaregistrovaných bločkov bude ešte nižší.

Stále menej

Keď totiž v septembri 2013 odštartovala Národná bločková lotéria za necelé štyri mesiace toho roka prihlásili ľudia takmer 41,5 milióna bločkov. Ak by sme tento záujem násobili celým rokom, tak by sa dalo predpokladať, že by sa v roku 2013 – teda aj v mesiacoch, kedy bločková lotéria ešte nefungovala – prihlásilo viac ako 150 miliónov bločkov.

Záujem o bločkovú lotériu následne začal upadať. V roku 2014 už ľudia prihlásili len 61 miliónov bločkov a každým rokom sa tento počet znižoval. Vlani to bolo už len necelých 36 miliónov bločkov, tento rok bude záujem podľa predbežných údajov Tiposu, ktorý bločkovú lotériu prevádzkuje, podobný.

Tak ako na Slovensku aj Čechom ide o to, aby zabránili daňovým podvodom. Pred rokom aj u nich totiž zaviedli povinnú elektronickú evidenciu tržieb, do ktorej postupne zapájajú maloobchod. Protesty proti elektronickým pokladniciam boli v Česku veľké, možno ešte väčšie ako na Slovensku.

Dôvodom upadajúceho záujmu o bločkovú lotériu na Slovensku môžu byť aj nižšie výhry. Kým na začiatku sa dalo vyhrať auto či desaťtisíc eur, teraz je jackpot výrazne nižší. Aktuálne je vo výške okolo sedemtisíc eur a ďalšia možná výhra je iba sto eur. Jackpot pritom môže byť aj nižší. Závisí totiž od počtu zaregistrovaných bločkov do daného žrebovania.

Tvrdia, že dôvod stále existuje

Čo však hovoria čísla o upadajúcom záujme o bločkovú lotériu? Spoločnosť Tipos, ktorá ju prevádzkuje tvrdí, že je jedno koľko bločkov sa zaregistruje, lebo lotéria pôsobí preventívne.

„Stále je vytváraná obrovská databáza pokladničných dokladov pre účely výkonu kontroly zo strany finančnej správy. Tento faktor spolu so skutočnosťou, že prevádzkovateľ elektronickej registračnej pokladnice nikdy nemá istotu, či práve ten jeho pokladničný doklad nebol registrovaný do databázy lotérie pokladničných dokladov vytvára stále dostatočný tlak na zodpovedné správanie,“ konštatuje hovorca Tipos Rastislav Čépe.

Ministerstvo financií neodpovedalo na otázky či Národná bločková lotéria naďalej plní svoju úlohu a síce boj proti daňovým únikom a či sa podľa vedomostí rezortu správajú sa zákazníci tak, ako sa predpokladalo pri spúšťaní bločkovej lotérie a síce, že si pri každom nákupe pýtajú bloček.

Faktom však je, že čím je nižší záujem o akékoľvek kontrolné mechanizmy zo strany zákazníkov, tým ťažšia môže byť úloha štátnych orgánov odhaliť daňové úniky. A tým vyššia môže byť motivácia vytvárať ich za účelom maximalizovania zisku.