Napriek vyšším cenám si Česi opasky neuťahujú. Siahajú však po zlacnenom či neznačkovom tovare. Šetriť sa tak snažia nákupom privátnych značiek, ukázal prieskum spoločnosti NIQ na ktorý upozornil český portál idnes.cz.
Predaj privátnych značiek rástol
Generálny riaditeľ NIQ Karel Týra tvrdí, že v prípade Českej republiky výrazne klesla napríklad spotreba drahších cukroviniek. „Domácnosti namiesto čokoládových tyčiniek, čokolád a bonboniér radšej deťom kupujú lacnejšie varianty sušienok či cukríkov v menšom balení,“ priblížil K. Týra.
Okrem iného spomína aj zmenu nákupných preferencií v prospech lacnejších a privátnych značiek. Tvrdí, že podiel privátnych značiek na českom trhu dlhodobo stagnoval na úrovni okolo 21 percent. Počas vlaňajška však predaj privátnych značiek rástol rýchlejšie, než v prípade značkových produktov. Nárast ich podielu sa podľa K. Týru vyšplhal na 24 percent.
Podľa portálu idnes.cz z údajov vychádza, že viac privátnych značiek nakupuje až polovica respondentov. „Tým pádom sa skladba nákupného košíka viditeľne mení. Domácnosti však nekupujú menej, ale lacnejšie,“ vysvetlil K. Týra.
Ľudia si radšej odpustia zábavu
Okrem nákupu privátnych značiek Česi volia aj kúpu produktov v zľavách. Podľa NIQ sa vlani najviac v zľavách predávali maslá a margaríny (77 percent), alkohol (76 percent), káva a pivo (75 percent), džúsy, sušienky či víno.
Nákup privátnych či zľavnených produktov však nebude jediným dôsledkom krízy. Spotrebitelia budú podľa NIQ šetriť napríklad na zábave či stravovaní mimo domu. „Ľudia si skrátka radšej odpustia zábavu a večere v reštauráciách ako nákupy,“ uzavrel Týra.