V Červenom mori v pondelok čelila útoku nákladná loď nórskej spoločnosti Inventor Chemical Tankers. Na lodi vypukol menší požiar, jej palubné systémy sú však funkčné a nikto z posádky nebol zranený, uviedla agentúra Reuters. Podľa nemenovaného zdroja stoja za útokom jemenskí povstalci húsíovia, ktorí zaútočili na niekoľko nákladných lodí už minulý týždeň. Najväčšie námorné prepravné spoločnosti preto oznámili, že pozastavujú tranzit cez Červené more. K nim sa v pondelok pridala aj britská spoločnosť BP a taiwanská firma Evergreen, ktorá navyše nebude prepravovať izraelský náklad.
Strategicky významná úžina Báb al-Mandab
Podľa majiteľa tankera Swan Atlantic loď zasiahol neznámy predmet. Nikomu z posádky sa podľa nórskej firmy nič nestalo. Tanker prevážal oleje na ostrov Réunion. Podľa aplikácie Vessel Finder sa loď nachádzala pri strategicky významnej úžine Báb al-Mandab, ktorá ústi do Arabského mora
Nemenovaný americký predstaviteľ agentúre Reuters povedal, že na loď vystrelili viaceré strely jemenskí povstalci húsiovia, ktorých podporuje Irán. Na pomoc prepravnej lodi sa vydala jedna americká bojová loď. Husíovia už skôr uviedli, že budú útočiť na všetky lode, ktoré majú nejakú súvislosť s Izraelom. Chcú tak podporiť palestínske hnutie Hamas v boji proti izraelskej armáde.
Kvôli útokom na prepravné lode najväčší námorní prepravcovia volia pre svoje plavidlá náhradné plavebné trasy mimo Červeného mora. Minulý týždeň to oznámil najväčší námorný prepravca Mediterranean Shipping Co. (MSC), pred tým tak urobili aj dánska spoločnosť Maersk a nemecká prepravná firma Hapag-Lloyd.
Alternatívne trasy sú dlhšie
Podobný krok v pondelok oznámila aj britská ropná spoločnosť BP a taiwanská prepravná firma Evergreen. Tá uviedla, že lode, ktoré mali len preplávať Červeným morom, budú voliť novú trasu cez mys Dobrej nádeje a spoločnosť prestáva s okamžitou účinnosťou prijímať izraelské náklady.
Kroky námorných firiem by mohli viesť k oneskoreniam v dodacích lehotách, pretože alternatívne námorné trasy sú o niekoľko dní dlhšie. Napríklad plavba zo Šanghaja do Rotterdamu cez mys Dobrej nádeje trvá podľa analytikov o zhruba týždeň dlhšie ako trasa cez Suezský prieplav a Červené more. Podľa agentúry AFP sa odhaduje, že cez úžinu Báb al-Mandab a Červené more prepláva zhruba 40 percent svetového medzinárodného obchodu.