Dánsky lodný gigant A. P. Moller-Maersk, druhý najväčší globálny námorný dopravca, odporučil zákazníkom, aby sa pripravili na to, že kríza v Červenom mori potrvá dlhšie. Obáva sa, že presmerovanie lodí na dlhšiu trasu okolo juhu Afriky by sa mohol predĺžiť do druhého polroka 2024.

Príprava na dlhší odklon

„Bohužiaľ, v blízkej dobe nevidíme žiadnu zmenu v Červenom mori,“ povedal Charles van der Steene, prezident severoamerickej divízie Maersk North America. Podľa neho dlhšie tranzitné trasy by mohli trvať v druhom a potenciálne aj v treťom štvrťroku 2024. Odporučil preto zákazníkom, aby dlhší celkový čas prepravy zahrnuli do ich dodávateľského reťazca.

Maersk 5. januára oznámil, že po útoku jemenských militantov na svoju loď Hangzhou zastavuje plavby cez Červené more a v dohľadnej budúcnosti bude využívať trasu okolo juhoafrického Mysu dobrej nádeje. Jeho americká dcérska spoločnosť po útokoch na dve svoje plavidlá pod vlajkou USA 24. januára oznámila tiež, že nepustí lode cez Červené more.

Dlhšie a drahšie doručenie

Podľa colných údajov bol Maersk v roku 2023 najväčším námorným dopravcom exportu z USA. Údaje od poradenskej spoločnosti Sea-Intelligence ukazujú, že priemerné meškanie plavidiel sa zhoršilo. V snahe udržať tok obchodu v pohybe Maersk pridal do svojho harmonogramu približne šesť percent kapacity plavidiel. Napriek tomu sa firmy v USA obávajú načasovania dodávok.

Okrem neskoršieho doručenia van der Steen upozornil, že odosielatelia musia do kalkulácii zahrnúť aj vyššie náklady na svoj dodávateľský reťazec po predĺžení cesty.

Ceny námornej prepravy v dôsledku dlhšej plavby stúpli, čo nebol zahrnuté do pôvodných rozpočtov prepravcov. Nedávne údaje však naznačujú, že už k tomu došlo. A tiež, že rast cien súvisiaci so zastavením dopravy v Červeným morom už možno dosiahol vrchol.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Tovary zdražejú pre útoky v Červenom mori. Meškajú dodávky a náklady na prepravu stúpajú