Ceny za prepravu nákladov po mori vlani prudko vzrástli a očakáva sa, že zostanú vysoké aj v tomto roku. To prinesie globálnym nákladným dopravcom ďalší rok vysokého rastu zisku, menšie spoločnosti a ich zákazníci – od Španielska až po Srí Lanku – však budú musieť platiť viac takmer za všetko.
Desaťnásobné zvýčenie poplatkov
Vo svojom článku na to upozornila agentúra Bloomberg. Cena za prepravu kontajnera o dĺžke 40 stôp (12,2 metra) z Ázie do USA vlani prekonala 20 000 dolárov, vrátane poplatkov a poistného. Pred niekoľkými rokmi pritom predstavovala menej ako 2 000 dolárov.
Navyše obmedzená kapacita kontajnerov a preťažené prístavy znamenajú, že dlhodobé sadzby stanovené v zmluvách medzi dopravcami a zákazníkmi sú odhadom o 200 percent vyššie ako pred rokom. To signaluje, že aj v dohľadnej dobe zostanú ceny vyššie.
Veľkí klienti námorných dopravcov, ako je Walmart alebo IKEA, majú dostatočnú silu na to, aby si v zmluvách vyjednali lepšie podmienky alebo aspoň absorbovali dodatočné náklady. Menší dovozcovia a vývozcovia, najmä z chudobných krajín, nemôžu tieto náklady ľahko preniesť na ostatných alebo prečkať dlhé obdobia napätých peňažných tokov.
Situácia dopravcov sa zlepšuje
Táto situácia upozorňuje na koncentráciu na trhu lodných spoločností a ich právnu imunitu voči protimonopolným zákonom. Zatiaľ, čo v rozvojovom svete firmy kvôli vysokým cenám za prepravu bojujú o prežitie, situácia dopravcov sa prudko zlepšuje. Odhaduje sa, že za rok 2021 námorní dopravcovia vykázali zisk 150 miliárd dolárov, čo je deväťnásobný rast oproti predchádzajúcemu roku.
Prichádza navyše po desaťročia, v ktorom dopravcovia naopak bojovali o to, aby sa dostali do zisku. Ekonómovia však upozorňujú, že trvalo vysoké ceny dopravy zvyšujú infláciu a spomaľujú oživenie ekonomiky. Vysoké náklady na dopravu predtým vyvolávali iba dočasné zvýšenie inflácie, teraz však majú dlhodobejší vplyv na hospodárstvo.
Prieskumu ekonóma Federálnej rezervnej banky (Fed) v Kansase Nicholasa Slye ukázal, že v minulosti zvýšenie nákladov o 15 percent spôsobilo po roku zvýšenie inflácie o 0,1 percentuálneho bodu. Podľa neho predstavujú súčasné ceny za námornú prepravu skôr trvalý ako dočasný problém.
Tlaky na regulačné orgány
Vzhľadom na súčasnú situáciu sa po celom svete objavujú tlaky na regulačné orgány, aby námorných dopravcov obmedzili. Naposledy britská Medzinárodná asociácia nákladnej dopravy tamojšiu vládu vyzvala, aby prešetrila narušené trhové podmienky na globálnom trhu kontajnerovej prepravy.
Táto britská nákladná lobby v posledných rokoch poukazovala na koncentráciu v odvetví. Iba desať kontajnerových spoločností so sídlom v Ázii av Európe, na čele s dopravcami Maersk, MSC, CMA CGM a Cosco Shipping Holding, má pod kontrolou takmer 85 percent kapacity na prepravu tovaru po mori. Pred 25 rokmi kontrolovalo 20 najväčších spoločností približne polovicu celosvetovej kapacity.
Deväť týchto firiem si oficiálne konkuruje, fungujú ale na základe dohôd o zdieľaní plavidiel. Teda aliancií, ktoré koordinujú medzi sebou plavebné poriadky a zdieľajú priestor na lodiach. Dopravcovia tiež dlho ťažia z výnimiek zo zákonov o hospodárskej súťaži vo väčšine veľkých ekonomík, vrátane EÚ a USA.
Anomálny výkyv cien
„Tento trh nefunguje v prospech všetkých," tvrdí riaditeľ organizácie Global Shippers Forum James Hookham. „Domnievame sa, že tento trh potrebuje preskúmať, aby sa zistilo, že zákazníci nie sú zneužívaní." Dopravcovia trvajú na tom, že vysoké ceny sú anomálny výkyv ako dôsledok nerovnováhy medzi ponukou a dopytom vyvolané pandémiou.
Podľa nich sa prirodzene vyriešia. Súčasné americké zákony o námornej doprave pochádzajú z roku 1916. Kvôli snahe ochrániť domáce firmy Kongres vtedy vyňal dopravcu z pôsobnosti protimonopolných zákonov. Odvtedy sa zákony zreformovali, posledná reforma je z roku 1998 – teda z doby pred prijatím Číny do Svetovej obchodnej organizácie (WTO).
Protimonopolná výnimka však v zákonoch zostala aj po reformách. Ministerstvo spravodlivosti sa už desiatky rokov snaží o zrušenie tejto výnimky, pretože podľa neho nie je opodstatnená a podkopáva zákonitosti voľného trhu. Lodné spoločnosti, podobne ako aerolinky, začali v roku 2013 vytvárať aliancie, aby lepšie naplnili kapacitu lodí a zorganizovali plavebné poriadky.
Voľný oligopol
V roku 2018 agentúra OSN pre námorný obchod uviedla, že táto štruktúra trhu skôr zodpovedá voľnému oligopolu. V marci 2020, v čase prvého lockdownu, väčšina pozorovateľov očakávala, že táto situácia námornú dopravu zdecimuje. Po úvodnom prepade však nasledovalo nečakane prudké oživenie dopytu. Čínska aj americká ekonomika sa začali znovu otvárať a objavili sa vládne stimulačné platby, ktoré povzbudili dopyt spotrebiteľov po najrôznejšom tovare, od rotopédov po domáce kancelárske stoly.
V minulom treťom štvrťroku hodnota svetového obchodu s tovarom vystúpila na rekordných 5,6 bilióna dolárov. V posledných troch mesiacoch roku potom mal obchod nakročené k rovnako solídnemu číslu.