Kardiológ z južnej Floridy Marc Levine si dlhé roky pravidelne lízoval nový Mercedes každé tri roky. Tento prístup mu poskytoval pohodlie bez starostí s údržbou ešte pred končiacou zárukou. Keď minulý rok prišiel do predajne, aby nahradil starý model z roku 2018, zažil šok: mesačná splátka by sa mu takmer zdvojnásobila, zo 640 dolárov na takmer 1 200 dolárov.
„To si robíte srandu?“ spýtal sa predajcu. Skúšal zvážiť aj lacnejšie značky ako Jeep Grand Cherokee alebo Toyota Highlander, no aj pri týchto modeloch boli mesačné splátky takmer na úrovni jeho predchádzajúceho Mercedesu. Nakoniec sa spýtal: „Máte niečo jazdené?“
Aj ďalší dobre zarábajúci Američania obchádzajú trh s novými autami, keďže náklady na ne stále rastú. Priemerná cena nového vozidla tento rok dosahuje 48 205 dolárov, čo je nárast o 21 percent za posledných päť rokov, vyplýva z prieskumov spoločnosti Cox Automotive. Informuje o tom agentúra Bloomberg.
Volkswagen zrejme zatvorí závody ešte tento rok, zvažuje prepustiť 15-tisíc zamestnancov
Rastúce ceny odrádzajú čoraz viac potenciálnych kupcov. Podľa prieskumu spoločnosti Edmunds.com očakáva takmer polovica amerických záujemcov o auto, že za nový model zaplatí najviac 35-tisíc dolárov. Keď však prídu do predajne a zistia, že nové auto ich vyjde takmer na 50-tisíc dolárov, radšej odchádzajú. Prieskum Edmunds tiež ukázal, že 73 percent spotrebiteľov odkladá kúpu nového auta kvôli nákladom.
„Ceny ľudí jednoducho šokujú,“ hovorí Jessica Caldwellová zo spoločnosti Edmunds. „Pýtajú sa: ‚Ako je možné, že to isté auto stojí mesačne o 300 dolárov viac?‘“
Podľa výskumu konzultačnej spoločnosti AlixPartners vynakladala vlani najbohatšia pätina amerických domácností, s priemerným ročným príjmom 265-tisíc dolárov, až 55 percent výdavkov na nové vozidlá, pričom v roku 2020 to bolo 40 percent. Domácnosti s najnižšími príjmami, pod 16-tisíc dolárov ročne, sú z trhu nových vozidiel už dva roky úplne vyradené, a tí s príjmami od 16- do 41-tisíc dolárov tvorili v roku 2023 len šesť percent predajov nových áut.