Ceny lítia prudko klesajú smerom k najnižšej úrovni za posledné dva roky. Môžu za to obavy zo spomalenia čínskeho dopytu po tomto materiáli, ktorý je kľúčovou zložkou batérií pre elektrické vozidlá, informuje agentúra Bloomberg.
Ceny uhličitanu lítneho v Číne minulý štvrtok klesli na 166,5-tisíca jüanov (22,8-tisíca dolárov) za tonu, čo je takmer polovica oproti júnovému vrcholu. Ešte pred menej ako rokom dosiahli ceny lítia rekordnú úroveň 598-tisíca jüanov za tonu.
Dopyt po lítiu v Číne zvykne v štvrtom štvrťroku stúpať, keďže výrobcovia batériových článkov počas tohto obdobia dopĺňajú zásoby potrebných materiálov. Tento rok sa to nestalo. Žiadne výrazné dopĺňanie zásob ešte nenastalo, dodala Susan Couová, analytička z výskumnej spoločnosti Rystad Energy. Výrobcovia podľa nej totiž ešte stále majú dostatok zásob.
Zatiaľ čo pokles cien môže obmedziť dodávky, najmä z lepidolitových baní v Číne, úroveň poklesu dopytu znamená, že ceny by mohli ďalej klesať, zdôraznila Wan-i Šaová, analytička z Guotai Junan Futures Co. Výrobcovia áut a batérií boli v otázke doplnenia zásob opatrní, pretože dopyt spotrebiteľov je slabší, než sa očakávalo, dodala.
V Číne majú automobilky problém obhájiť v čase ekonomickej neistoty svoj trhový podiel. Rast predaja elektrických vozidiel sa v tejto ázijskej krajine v druhom štvrťroku spomalil o 37 percenta v porovnaní s rokom 2022. Celosvetový priemer pritom dosahuje úroveň 50 percent, uviedla poradenská spoločnosť Counterpoint Research.
Analytici z Goldman Sachsu vrátane Aditi Raiovej predpovedajú, že ceny uhličitanu lítneho budú v priebehu nasledujúcich 12 mesiacov ďalej klesať. BloombergNEF očakáva, že globálny dopyt po lítiu sa do roku 2030 zvýši takmer päťnásobne.