Celosvetová spotreba vína v posledných rokoch neustále klesá. Nákupy spotrebiteľov ovplyvňuje najmä rastúce zdravotné povedomie mladej generácie, ale aj inflácia. Na trhu rastie dopyt po organických vínach, pomarančových vínach, nealkoholických variantoch a prémiových ročníkoch. Výrobcovia sa tak snažia prispôsobiť novým trendom, ktoré boli doteraz skôr okrajové. Zároveň dúfajú, že im táto stratégia pomôže prežiť.

Podľa odhadov Medzinárodnej organizácie pre vinič a víno (OIV) klesla výroba vína v minulom roku o dve percentá na najnižšiu úroveň od roku 1961. Veľký podiel na tom mali klimatické problémy a nepriaznivé poveternostné podmienky, najmä vo Francúzsku, kde produkcia klesla tak výrazne, že sa to považuje za rozhodujúci faktor ovplyvňujúci celosvetové dodávky vína. Pokles produkcie nastal súčasne s poklesom spotreby. Podľa dostupných údajov sa spotreba v roku 2023 medziročne znížila o 2,6 percenta, pričom v roku 2022 bola na veľmi nízkej úrovni.

„Ľudia sa aktívne snažia piť menej,“ povedal Richard Halstead, prevádzkový riaditeľ spoločnosti IWSR, ktorá sa zaoberá spotrebiteľským výskumom a zameriava sa na sektor alkoholu. Kým liehoviny ako koňak a whisky sú stále vyhradené na špeciálne príležitosti, nápoje ako víno a pivo bývali každodennou záležitosťou, a preto zažívajú pokles, dodal. To spôsobilo zmenu zamerania mnohých vinárov, keďže ich produkt prestáva byť každodenným nápojom a stáva sa skôr príležitostnou udalosťou.

Vinohradníci premýšľajú, ako prinútiť ľudí, aby za víno utratili o niečo viac peňazí, a snažia sa urobiť produkt zaujímavejším, zdôraznil Halstead. „Začínajú sa objavovať charakteristiky ako prírodné, organické, oranžové vína, vína s nízkym stupňom intervencie alebo vína, ktoré sú trochu viac remeselné,“ povedal. Ľudia sa podľa neho viac zaujímajú o nápoj ako o produkt, než aby ho vnímali ako mechanizmus na dodávku alkoholu.

Tento záujem podnietil rast v oblastiach vinárskeho priemyslu, ktoré sa predtým považovali za úzko špecializované. Podľa štúdie výskumnej spoločnosti Horizon bude zložená ročná miera rastu trhu s ekologickým vínom v rokoch 2024 až 2030 predstavovať 10,3 percenta. Najväčšie príjmy sa očakávajú v Európe. Značný záujem zaznamenáva aj oranžové víno. Ide o nápoj vyrobený z bieleho hrozna, ale technológiou červeného vína, čo znamená, že šupky hrozna sa nechajú dlhšie lúhovať.

Vedúca predajne s alkoholom Hedonism Wines Tatiana Fokina hovorí, že od otvorenia predajne v roku 2012 zaznamenala výrazný posun v predaji vína. Ľudia sa začali viac zaujímať najmä o jeho výrobný proces a pôvod. Sú tiež ochotní minúť viac za jednu fľašu dobrého ako za tri fľaše menej kvalitného vína. Rastie aj záujem o menšie fľaše, keďže ľudia si napríklad v utorok večer nechcú otvárať veľké.

Záujem o nízkoalkoholické a nealkoholické vína stúpa najmä u mladšej generácie. V súčasnosti 45 percent spotrebiteľov tvorí takzvaná generácia Z, teda ľudia narodení v rokoch 1996 až 2012. Na rozdiel od svojich rodičov uvádzajú, že zdravie a pohoda sú hlavnými faktormi, ktoré ovplyvňujú ich správanie. Podľa prieskumu spoločnosti Mintel si ľudia v Británii vo veku 20 až 24 rokov kupujú alkoholické nápoje s polovičnou pravdepodobnosťou v porovnaní so staršími generáciami. Jedným z dôvodov je, že uprednostňujú zdravý životný štýl a pohodu.

Spoločnosť ISWR poznamenala, že trh s nealkoholickými nápojmi prechádza transformačným obdobím rastu a že víno sa dostáva do popredia. Očakáva, že trh s nealkoholickým vínom porastie v rokoch 2023 až 2027 zloženou mierou rastu 12 percent, zatiaľ čo trh s pivom a ciderom len o dve percentá.

Ďalšie dôležité správy

Pripravte si magické nápoje z vína.
Neprehliadnite

Z nápojov bez alkoholu sa stáva veľký biznis. Víno je 20 rokov pozadu za pivom