Mechanizmus na podporu obnovy a odolnosti (RRF), známy ako fond obnovy EÚ, má nedostatky v systéme monitorovania a je nedostatočný na meranie celkovej výkonnosti. Vyplýva to z utorňajšej správy Európskeho dvora audítorov (EDA).

Neúplný európsky obraz

Audítori uviedli, že hoci existujúci systém pomáha sledovať pokrok členských štátov pri zavádzaní reforiem a investícií, neposkytuje úplný obraz o tom, ako financované projekty prispievajú k cieľom RRF, ako je zabezpečenie zelenšieho a odolnejšieho hospodárstva EÚ.

Reformy a investície financované cez RRF by mali patriť do šiestich politických pilierov, vrátane zelenej a digitálnej transformácie. Eurokomisia vypláca financie podľa toho, ako krajiny dosahujú míľniky a ciele spojené s reformami a investíciami, nie na základe skutočných nákladov.

„Fond obnovy poskytuje členským štátom viac peňazí ako kedykoľvek predtým, ale občania musia vedieť, či sa plnia jeho ciele a ako sa vynakladajú peniaze. Nachádzame sa v situácii, keď sa o najväčšom fonde EÚ tvrdí, že je založený na výkonnosti, no hoci môžeme merať pokrok, výkonnosť už nie,“ uviedla Ivana Maletičová, členka EDA zodpovedná za túto správu.

Monitorovanie výkonnosti RRF je založené na dvoch prvkoch – na míľnikoch a cieľoch na sledovanie napredovania reforiem a investícií členských štátov a na 14 vopred stanovených spoločných ukazovateľoch na monitorovanie úspechu pri plnení cieľov RRF.

Zistenia audítorov

Audítori zistili, že tieto dva prvky nepostačujú na posúdenie výkonnosti RRF. Hoci míľniky a ciele pomáhajú sledovať pokrok pri uskutočňovaní reforiem a investícií v členských štátoch, sú len krokmi vo vykonávaní a vo veľkej miere sa zameriavajú na financovanie projektov namiesto merania výsledkov (napríklad počet zamestnaných osôb, úspory spotreby energie a zníženie emisií CO2).

Väčšina spoločných ukazovateľov nemeria výsledky a často neposkytuje dostatok informácií o tom, ako projekty prispievajú k cieľom RRF. Dôvodom je, že niektoré reformy a investície nemožno spojiť so žiadnym ukazovateľom, napríklad veľké štrukturálne reformy (reforma trhu práce a súdnictva, hospodárska reforma) alebo investície do infraštruktúry a verejnej dopravy. Spoločné ukazovatele okrem toho ciele RRF pokrývajú len čiastočne – neexistuje ukazovateľ, ktorý by sa vzťahoval na oblasti ako právny štát, finančný sektor alebo zdaňovanie.

Nedokonalosť zverejňovaných údajov

Pokiaľ ide o údaje o míľnikoch a cieľoch, EK a členské štáty majú väčšinou dostatočné systémy na zabezpečenie kvality. Audítori však našli aj nedostatky a zdôrazňujú, že pretrvávajú riziká pre spoľahlivosť údajov, najmä pokiaľ ide o tých, ktorí dostávajú finančné prostriedky.

Online hodnotiaca tabuľka EK pre RRF je zavádzajúca v tom, ako sa v nej prezentuje pokrok fondu v rámci šiestich pilierov. Komisia nezhromažďuje údaje o peniazoch vynaložených v členských štátoch, jej správy vychádzajú z odhadov, audítori ju preto vyzvali, aby zlepšila podávanie správ o fonde a vytvorila plnohodnotný systém monitorovania výkonnosti pre budúce nástroje financovania, ktoré nie sú založené na nákladoch.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke zľava dočasne poverený predseda vlády  odborníkov Ľudovít Ódor a dočasne poverená podpredsedníčka vlády SR pre plán obnovy a odolnosti a využívanie eurofondov Lívia Vašáková  diskutujú počas 11. schôdze vlády SR v Bratislave v stredu 26. júla 2023. FOTO TASR - Dano Veselský
Neprehliadnite

Slovensko požiada o tretiu platbu z plánu obnovy, ide o vyše 800 miliónov eur