Desiatky tisíc klientov českých bánk sa prihlásili k aktivitám, ktoré im majú pomôcť získať peniaze zaplatené na poplatkoch za vedenie spotrebiteľských či hypotekárnych úverov. Celkom týmto klientom banky za poplatky neoprávnene účtovali stovky miliónov českých korún, zhodujú sa zástupcovia iniciatív, ktoré ponúkajú klientom zastupovanie pri rokovaní s bankami na základe udelenej plnej moci. Menom klientov potom oslovia banky a budú ich žiadať o vrátenie týchto peňazí.

Službu Poplatkyzpět.cz, ktorá klientom českých bánk sľubuje získať staré účtované úverové poplatky, sa za prvý týždeň rozhodlo využiť takmer 15-tisíc ľudí. Tí žiadajú banky o vrátenie skoro sto miliónov korún, informovala ČTK patrónka služby Pavlína Danková. "Ukazuje sa dlhodobá nespokojnosť ľudí so správaním sa českých bánk," uviedla. "Čakali na službu, ktorá za nich vstúpi do rokovania s bankami a bude bojovať za ich práva. Počet ľudí, ktorí sa k nám pripojí, bude aj naďalej rýchlo rásť, pretože každý deň chodí takmer tisíc nových plných mocí," dodala P. Danková.

Hromadný postup spotrebiteľov proti bankám pri vymáhaní poplatkov za vedenie úverového účtu pripravili aj servery Jdeto.cz a Bankovnipoplatky.com. Formulár za tri týždne vyplnilo takmer 11 500 klientov, ktorých súhrnná zaplatená a do budúcnosti započítaná suma zaplatených poplatkov činí 300 miliónov korún, povedal ČTK majiteľ servera Bankovnipoplatky.com Patrik Nacher. Postup sa týka ako spotrebiteľských úverových účtov, tak aj hypoték. Cieľom je podľa neho spojiť klientov bánk a začať spoločný efektívny postup.

Projekt www.jdeto.de ponúkol bankovým klientom vzorovú predžalobnú výzvu voči bankám a vzor návrhu na začatie konania pred finančným arbitrom. P. Nacher tvrdí, že za uplynulý polrok prinútil spotrebiteľský tlak banky k tomu, aby začali meniť svoje sadzobníky a rušiť neplatný poplatok. Banky vraj cúvajú zo sporov pred finančným arbitrom a vracajú klientom doteraz uhradené tisíce. "Ustupujú však pomaly a mnohokrát len ​​čiastočne. Poplatok stále účtujú státisícom klientov. Spoliehajú sa na to, že uspokoja len pár najaktívnejších a ďalej budú zvyšku občanov protiprávne účtovať poplatok," podotkol.

Na zrušenie poplatku za vedenie a správu úveru vyzval pred niekoľkými týždňami časopis dTest Komerčné banku a Českú sporiteľňu. Podal aj žalobu, pretože poplatok za správu úverového účtu považuje za nezákonný. Kým Komerčná banka od začiatku roka 2013 ponúkla možnosť uzatvoriť hypotéky a spotrebiteľské úvery bez poplatku za správu úveru, Česká sporiteľňa zrušenie poplatku za správu úveru odmietla. "Podľa nášho názoru je účtovanie poplatku za správu úveru v súlade s platnou legislatívou a je tiež súčasťou úverovej zmluvy, ktorú sme s klientom uzavreli," uviedla vtedy Klára Pačesová z tlačového oddelenia banky.

V podobnom prípade už uspelo na súde spotrebiteľské združenie v Nemecku a v individuálnych prípadoch aj niektorí klienti českých bánk. Prvým v Česku bol právnik Peter Nemec, ktorý takto získal od Komerčnej banky späť takmer 3 000 korún. Práve P. Nemec stojí za vznikom servera Jdeto.cz.

Ilustračné foto na titulke - flickr