Čas na zmenu zdravotnej poisťovne sa kráti. Viete, ako na to?
Ľudia sa sústredia len na finančné benefity, porovnávať však treba aj iné parametre
1/10 Dokedy možno zmeniť zdravotnú poisťovňu?
Prihlášku možno podať najneskôr do 30. septembra kalendárneho roka. Ak je podaná neskôr, je považovaná za podanú 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka.
2/10 Možno prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne vziať späť?
Poistenec, ktorý podal prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne, je oprávnený vziať späť podanú prihlášku bez uvedenia dôvodu do 30. septembra príslušného kalendárneho roka. Späťvzatie musí byť podané písomne.
3/10 Akým spôsobom sa prihláška do zdravotnej poisťovne musí podať?
„Prihlášku do novej poisťovne si môžete podať osobne priamo na pobočke, o niečo pohodlnejšie je vyplniť prihlášku online alebo osloviť finančného sprostredkovateľa, ktorý zmenu vybaví za vás. Stačí si ustriehnuť termín do konca septembra,“ vysvetľuje analytik František Burda zo spoločnosti FinGO.sk.
4/10 Do koľkých zdravotných poisťovní môže podať klient prihlášku?
Prihlášku možno podať iba v jednej zdravotnej poisťovni. Ak poistenec podal prihlášku z dôvodu zmeny zdravotnej poisťovne vo viac ako jednej zdravotnej poisťovni, je povinný vziať späť podané prihlášky okrem prihlášky, na ktorej trvá. Musí tak urobiť do 30. septembra príslušného kalendárneho roka a oznámiť túto skutočnosť zdravotným poisťovniam. Ak by sa tak nestalo, všetky jeho prihlášky podané z dôvodu zmeny zdravotnej poisťovne sa stanú neplatnými.
5/10 Musí sa poistenec z pôvodnej poisťovne odhlásiť?
Z pôvodnej poisťovne sa poistenec odhlasovať nemusí. Nová poisťovňa za klienta všetko vybaví a koncom roka mu pošle preukaz zdravotného poistenia. Jej poistencom sa oficiálne klient stane od 1. januára.
6/10 Čo je pri výmene zdravotnej poisťovne nutné zohľadniť?
Poistenec by mal pri zvažovaní zmeny poisťovne zohľadniť najmä svoj zdravotný stav ako aj zdravotný stav osôb, za ktoré zodpovedá. Napríklad starší ľudia sa zaujímajú o doplatky za lieky, zatiaľ čo mladé rodiny môžu ušetriť pri výhodách týkajúcich sa detských okuliarov alebo zubného strojčeka.
7/10 Na čo by si poistenec mal pri výbere dať ešte pozor?
Poistenci by si mali zhodnotiť nie len finančné príspevky, ale aj sieť zazmluvnených lekárov a nemocníc. Od toho sa totiž odvíjajú čakacie lehoty na vyšetrenia alebo operačné zákroky, čo môže byť pre niektorých klientov veľmi dôležité.
8/10 Do koľkých dní je potrebné nahlásiť zmenu zdravotnej poisťovne zamestnávateľovi?
V januári stačí zmenu nahlásiť svojmu zamestnávateľovi do 8 dní. Ak poistenec nie je zamestnancom, ale podniká, mal by si v januári upraviť trvalý príkaz, aby si presmeroval svoje zdravotné odvody do novej poisťovne.
9/10 Musí sa zmena poisťovne nahlasovať lekárom?
Zmenu poisťovne v novom roku nemusí klient nahlasovať svojmu všeobecnému lekárovi, pediatrovi či špecialistom, ktorého navštevujete. Stačí, ak im to spomenie pri najbližšej návšteve.
10/10 Môže byť poistenec prepoistený bez toho, aby o to požiadal?
Ak poistenec nepodal prihlášku na zmenu zdravotnej poisťovne a zistí, že bol prepoistený, musí podať podnet v zdravotnej poisťovni, ktorá mu nový preukaz poistenca vydala. Ak by zdravotná poisťovňa jeho žiadosti nevyhovela, môže sa obrátiť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý postup zdravotnej poisťovne preverí.
Tvoj výsledok Veľa šťastia nabudúce
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili
Tvoj výsledok Len tak ďalej
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili
Tvoj výsledok Gratulujeme!
Zdroj: ShutterstockVeríme, že ste sa niečo užitočné naučili