Železničná spoločnosť Cargo Slovakia zaplatí za prekládku železnorudných a iných sypkých substrátov a ich rozmrazovanie na pracovisku Východoslovenské prekladiská Čierna nad Tisou 12,2 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Štátny nákladný dopravca bude pritom využívať technologické zariadenia spoločnosti Bulk Transshipment Slovakia, a.s. (BTS) v Čiernej nad Tisou, a to rotačný výklopník a rozmrazovňu.

Cargo o tom informovalo vo Vestníku verejného obstarávania s tým, že zákazku zadalo uvedenej firme cez rokovacie konanie bez výzvy na súťaž, lebo tieto služby môže z technických dôvodov poskytnúť iba vybratý dodávateľ.

,,Iba využitie technológie rotačného výklopníku vlastníka a prevádzkovateľa spoločnosti BTS, a.s. pri prekládke sypkých substrátov a ich rozmrazovaniu a váženiu na pracovisku SVSP Čierna nad Tisou je technicky jediným možným riešením na zabezpečenie komplexných služieb spojených s prekládkou tovarov zo širokozchodnej trate z Ukrajiny na normálny rozchod v SR," uviedlo ďalej Cargo.

Na určenom mieste má prístup na dopravné koľaje iba Cargo a BTS, ktorá je aj vlastníkom pozemkov, na ktorých má vybudované technologické pracoviská. V okolí miesta na pristavovanie a vykládku širokorozchodných vozňov z Ukrajiny nepôsobia iní poskytovatelia tejto služby a s takým technickým vybavením, ako je spoločnosť BTS.

Rozmrazovanie a vykládku nie je podľa Carga možné oddeliť, nakoľko by počas prepravy z iného miesta opätovne zamŕzali sypké substráty. Iným postupom, tvrdí Cargo, nie je možné vyložiť požadované množstvo sypkých substrátov (2,5 miliónov ton ročne) ako výklopníkom s výkonom 3,5 mil. ton ročne pri dodržaní ďalších požiadaviek.

Určené miesto na rozmrazovanie a vykládku širokorozchodných vozňov typu Chopper, v ktorých sa prepravujú sypké materiály, bolo určené Dohodou medzi vládou SR a vládou Ukrajiny z roku 1996 o železničnej doprave cez štátnu hranicu a cez železničné prechody Čierna nad Tisou - Čop a Maťovce - Užhorod. Cargo tam v minulosti vybudovalo a prevádzkovalo rozmrazovňu a prvý rudný most umožňujúci vykladať sypké materiály z pristavovaných širokorozchodných vozňov.

Vykládku zabezpečovalo Cargo týmto spôsobom do 1. marca 2006.
Pre havarijný stav rudného mosta bolo toto technologické pracovisko zatvorené a ďalej sa sypké materiály vykladali klasickým spôsobom lyžicou bagra. Podľa Carga to spôsobovalo nedodržiavanie harmonogramu vykládky a odosielanie ucelených vlakov k zákazníkom, ako aj poškodzovanie vagónov Chopper.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,646 miliónov eur.

Foto na titulke - Maňo Štrauch