Pokutu vo výške vyše 10,253 mil. eur úrad uložil za to, že Cargo obmedzilo predaj a prenájom elektrických rušňov a tankovanie do motorových rušňov súkromným dopravcom, ktorí mu konkurovali. Tým firma zneužila svoje dominantné postavenie, pričom protiprávneho konania sa dopustila v rokoch 2005 až 2010. Informoval o tom PMÚ. 

„ZSSK Cargo nesúhlasí s rozhodnutím Rady PMÚ a napadne ho na príslušnom súde,“ zareagoval hovorca spoločnosti Martin Halanda.

V posudzovanom období bolo Cargo podľa úradu dominantným hráčom na trhu nákladnej železničnej dopravy, na ktorom pôsobilo niekoľko ďalších súkromných dopravcov. Na to, aby spoločnosti mohli pôsobiť na slovenskom trhu, nevyhnutne potrebovali motorové alebo elektrické rušne. „Elektrické rušne sú nákladovo efektívnejšie, ale tie, ktoré boli schopné prevádzky v podmienkach SR, malo k dispozícii prevažne Cargo. Odmietlo ich však svojim konkurentom predať alebo prenajať,“ vysvetlil PMÚ.

Súkromní dopravcovia tak boli podľa úradu nútení vo zvýšenej miere používať menej efektívne motorové rušne, ktoré jazdia na naftu. Tu sa súkromní dopravcovia stretli s ďalším problémom, nakoľko sieť potrebných čerpacích staníc bola vo vlastníctve Carga, ktoré na nich súkromným dopravcom neumožňovalo tankovať.

Obe obmedzenia, teda predaj a prenájom elektrických rušňov, ako aj doplňovanie paliva do motorových rušňov, boli súčasťou jednej stratégie zameranej na vytlačenie konkurentov z trhu a udržanie si dominantného postavenia, o čom svedčia aj priame dôkazy získané úradom. „Konanie Carga sťažilo súkromným dopravcom efektívne poskytovať ich služby, presadiť sa na trhu a konkurovať Cargu,“ uzavrel PMÚ.