Bývalý závod nemeckej automobilky Volkswagen (VW) v ruskej Kaluze môžu čoskoro prevziať Číňania. Súčasný majiteľ rokuje s čínskou značkou Chery, uvádzajú zdroje denníka Handelsblatt. Chery podľa správy paralelne vedie rozhovory s viacerými majiteľmi automobiliek, ktoré západní výrobcovia predali po útoku ruských vojsk na Ukrajinu.
Už skôr sa podľa listu hovorilo o tom, že by Číňania v Kaluze mohli montovať svoj sedan Omoda S5, ktorý sa predáva iba v Rusku. Podiel na svetovom trhu strácajú aj nemeckí dodávatelia pre automobilový priemysel.
Volkswagen prevádzkoval závod juhozápadne od Moskvy až do vypuknutia vojny na Ukrajine, čo bolo koncom vlaňajšieho februára. Tento rok v máji areál predal finančnej spoločnosti Art Finance, za ktorou stojí ruská dílerska skupina Avilon.
Odvtedy nie je jasné, čo so závodom bude. VW v ňom v posledných rokoch vyrábal modely Polo a Tiguan a Škodu Rapid. V roku pred vypuknutím vojny tam z výrobných pásov zišlo takmer 120-tisíc vozidiel.
Začiatkom marca minulého roka, len niekoľko dní po začiatku vojny na Ukrajine, Volkswagen oznámil, že výrobu v Rusku až do odvolania pozastavuje. Skupina tiež zastavila vývoz áut do Ruska. Podobne reagovali ďalšie nemecké automobilky Mercedes a BMW. Uvoľnené miesto teraz čoraz viac zapĺňajú čínski výrobcovia. Podľa Handelsblattu je Chery v súčasnosti najpredávanejšou medzinárodnou automobilovou značkou v Rusku.
Podľa štúdie poradenskej spoločnosti PwC, na ktorú sa odvoláva týždenník Der Spiegel, zaostávajú aj nemeckí dodávatelia pre automobilový priemysel v medzinárodnej konkurencii a strácajú podiely na svetovom trhu. S priemerným rastom tržieb o 13 percent v minulom roku „tvorí spodná časť globálnej tabuľky, ďaleko za zvyškom Európy (21 percent), Áziou (23 percent) a Amerikou (25 percent),“ uviedla PwC. Nemeckí dodávatelia sa tiež umiestnili na poslednom mieste z hľadiska ziskovej marže.
Od roku 2019 sa podiel nemeckých dodávateľov pre automobilový priemysel na svetovom trhu znížil o 2,7 percentuálneho bodu. To je „toľko, koľko boli predtým schopní prácne získať za 20 rokov,“ napísali analytici PwC.