Vozidlá Tesla nie sú podľa bývalého technika tejto automobilky bezpečné na prevádzku na verejných komunikáciách.
Niekdajší technik Lucasz Krupski už v máji nemeckému denníku Handelsblatt poskytol interné údaje Tesly vrátane sťažností zákazníkov ohľadom softvéru, ktorý sa stará o brzdenie a samoriadenie áut.
Jeho snaha riešiť problémy interne ale vyznela do prázdna, tvrdí. Prípadu sa venuje server BBC, automobilka sa k obvineniam bezprostredne nevyjadrila.
Experiment na verejnosti
Krupského znepokojuje, ako Tesla využíva umelú inteligenciu vo funkcii autopilota, teda v sade pokročilých funkcií asistenčného systému pre vodičov. „Podľa mňa nie je pripravený ani hardvér, ani softvér,“ povedal Krupski v rozhovore s BBC.
„Týka sa to nás všetkých, pretože sme v podstate súčasťou experimentu na verejných komunikáciách. Aj keď nemáte Teslu, vaše deti stále chodia po chodníku,“ dodal.
Krupski ako niekdajší zamestnanec americkej automobilky tiež konštatoval, že v dátach spoločnosti našiel dôkazy, ktoré nasvedčujú tomu, že sa nedodržiavali požiadavky na bezpečnú prevádzku vozidiel s určitou úrovňou autonómnej alebo asistenčnej technológie riadenia.
Autopilot a prítomnosť človeka
Krupski spomína aj to, že s ním ďalší zamestnanci hovorili o tom, že vozidlá náhodne brzdia v reakcii na neexistujúce prekážky.
Funkcia autopilota Tesly zahŕňa okrem iného asistované riadenie a parkovanie. Napriek svojmu názvu ale vyžaduje, aby niekto sedel na mieste vodiča a držal ruky na volante.
Automobilku Tesla pre funkcie asistenčného systému pre vodičov vyšetruje od januára americké ministerstvo spravodlivosti. Softvérom sa zaoberá tiež americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky.