Súd v Nemecku v utorok uložil niekdajšiemu šéfovi nemeckej automobilky Audi Rupertu Stadlerovi za podiel v kauze emisných podvodov podmienečný trest väzenia v dĺžke 21 mesiacov. Stadler sa tak v emisnom škandále stal prvým odsúdeným členom vedenia koncernu Volkswagen, ktorý je materskou spoločnosťou automobilky Audi.
Vinu dlho odmietal, tento rok v máji sa v rámci dohody o vine a treste priznal, že proti podvodom mohol zakročiť skôr, ale neurobil tak.
V procese, ktorý sa začal v septembri 2020, spolu so Stadlerom čelili obvineniam ešte bývalý šéf vývoja motorov Audi Wolfgang Hatz a dvaja jeho vedúci inžinieri. Súd v utorok Hatzovi a jednému z inžinierov uložil tiež podmienečné tresty. Konanie proti druhému inžinierovi bolo už skôr zastavené výmenou za pokutu. Rozsudky zatiaľ nie sú právoplatné.
K podmienečným trestom sa súd v rámci dohody o vine a treste medzi obžalobou a obhajobou rozhodol výmenou za vysoké pokuty. V prípade Stadlera určila dohoda pokutu vo výške 1,1 milióna eur.
Stadler sa nezodpovedal z toho, že by manipuláciu s emisiami podnecoval, ale z toho, že podľa obžaloby predaja vozidiel s takto upravenými motormi umožňoval až do začiatku roku 2018, hoci už skôr uznal, že udávané hodnoty mohli byť zmanipulované.
Stadlerov proces nie je jediný, ktorý sa v Nemecku podvodom s emisiami venuje. Od septembra 2021 sa pred súdom Braunschweigu zodpovedajú štyria niekdajší vrcholní manažéri koncernu. Proces s niekdajším šéfom koncernu Volkswagen Martinom Winterkornom je pozastavený kvôli jeho zdravotnému stavu. Kedy bude znovu pokračovať, jasné nie je.
Volkswagen v septembri 2015 v reakcii na obvinenia amerických úradov priznal, že do miliónov naftových áut po celom svete nainštaloval softvér, ktorý umožňoval manipulovať s testami emisií. Autá vďaka tomu pri kontrolách produkovali výrazne menej emisií ako v bežnej prevádzke. Škandál sa týkal viacerých značiek koncernu Volkswagen, okrem iného aj vozidiel českej automobilky Škoda.