Čínsky výrobca elektromobilov BYD sa po prvý raz dostal do prvej desiatky najväčších automobiliek sveta z hľadiska predaja, predstihol tak nemecké automobilky Mercedes-benz aj BMW.
Informoval o tom japonský hospodársky denník Nikkei Asia, podľa ktorého tým čínska firma ukazuje, že elektromobily menia podobu automobilového priemyslu.
V prvej polovici tohto roka sa predaj nových vozidiel spoločnosti BYD medziročne zvýšil o 96 percent na 1,25 milióna áut. Čínsky podnik sa tak posunul medzi prvú desiatku svetových automobiliek, vyplýva z dát analytickej spoločnosti MarkLines a výrobcov automobilov.
Dopomohla zmena taktiky
BYD vlani upustil od výroby áut so spaľovacím motorom. V tom istom roku v rebríčku automobiliek obsadil z hľadiska predaja 16. miesto. Rok predtým, teda v roku 2021, sa automobilka nedostala ani do prvej dvadsiatky. Spoločnosť získala väčší podiel na trhu rozšírením svojho modelového radu.
V prvom tohtoročnom polroku vyviezla spoločnosť BYD viac ako 80-tisíc automobilov čínskej výroby. Rozšírila svoju prítomnosť v Thajsku i ďalších krajinách juhovýchodnej Ázie a tiež v Rusku, odkiaľ sa japonské, americké a európske automobilky stiahli po invázii ruských vojsk na Ukrajinou.
Jej športovo-úžitkový voz Atto 3 bol v júli najpredávanejším elektromobilom vo Švédsku.
V prvej polovici tohto roka sa darilo aj ďalším čínskym automobilkám. Zhejiang Geely Group sa umiestnil na 13. mieste, Changan Automobile Group na 14. mieste a Chery Automobile na 17. mieste. Všetky spomínané podniky vykázali v predaji dvojciferný nárast.
„Invázia“ čínskych automobiliek
V Číne v rovnakom období prudko vzrástol vývoz áut, zatiaľ čo domáci predaj nových áut viac-menej stagnoval. Hlavné čínske automobilky vyviezli v prvom polroku 2,14 milióna vozidiel, čo je medziročne o 76 percent viac, uviedol čínsky zväz výrobcov automobilov CAAM.
Čínske automobilové značky „znížili rozdiel proti výrobcom automobilov vo vyspelých ekonomikách, pokiaľ ide o vybavenie a funkčnosť“, uviedol Kentaro Abe, ktorý je riaditeľom oddelenia pre stratégiu a poradenstvo v spoločnosti PwC v Japonsku. Pripomenul tiež nárast čínskeho vývozu bezemisných áut.
Toyota si udržiava prvenstvo
Celkovým lídrom celosvetového predaja automobilov bola v prvom polroku už štvrtýkrát za sebou japonská skupina Toyota, ktorá predala 5,41 milióna automobilov. Zvyšok prvej deviatky sa oproti predchádzajúcemu roku nezmenil. Toyota zaznamenala päťpercentný nárast celkového predaja, čo je prvý nárast za posledné dva roky.
Celkový predaj druhého Volkswagenu vzrástol o 13 percent na 4,37 milióna vozidiel. V Číne, ktorá sa na celkovom predaji tejto automobilovej skupiny podieľa zhruba z 30 percent, sa však predaj áut nemeckého koncernu znížil o jedno percento na 1,45 milióna áut.