Reťazec s rýchlym občerstvením Burger King na rozdiel od mnohých iných podobných zahraničných firiem ďalej podniká v Rusku, upozornil server BBC News.
Kanadsko-americká spoločnosť Restaurant Brands International, ktorá vlastní 15-percentný podiel v ruskom Burger Kingu, pritom pred vyše rokom prisľúbila stiahnutie z tamojšieho trhu.
Mnohé medzinárodné spoločnosti prestali podnikať v Rusku po tom, čo Moskva vo februári 2022 začala inváziu na Ukrajinu. Z reťazcov rýchleho občerstvenia a kaviarní zatvorili napríklad McDonalds alebo Starbucks. Zmizla tiež značka KFC.
Spoločnosť v marci 2022 uvádzala, že uzavretie asi 800 reštaurácií Burger King v Rusku je komplikované kvôli zmluvám s obchodnými partnermi prevádzkujúcimi franšízy. Šéf spoločnosti David Shear vtedy oznámil, že hlavný prevádzkovateľ siete v Rusku odmietol podniky zatvoriť. Zároveň dodal, že spoločnosť začala proces predaja svojho 15-percentného podielu vo firme s tým, že „to nejaký čas potrvá“. Či v tomto ohľade odvtedy nastal pokrok, teraz nechcel hovorca komentovať.
Steven Tian z Yaleovej univerzity, ktorý spolu s ďalšími odborníkmi skúma, ako spoločnosti reagovali na vojnu na Ukrajine, si myslí, že spoločnosť použila argument komplikovaných franšízových zmlúv ako pohodlnú výhovorku. Poukázal, že niektoré firmy ako Starbucks sa dokázali z Ruska stiahnuť.
„Keď niekto povie, že sa chce stiahnuť, ale potom s tým špekuluje, tak to nie je rovnaké, ako keď niekto naozaj z Ruska odíde. Tým, že 18 mesiacov od začiatku Putinovej invázie na Ukrajinu (firmy) ďalej podnikajú v Rusku, podporujú Putinov režim,“ poznamenal Tian.