Rusko možno nebude schopné odkloniť svoju ropu do Ázie, keď od decembra začnú platiť sankcie EÚ, píše Bloomberg.
Európske dodávky ruskej ropy po mori prudko klesli, pričom v októbri dosahovali priemernú úroveň 750-tísic barelov za deň. Malé množstvo bude napriek tomu aj naďalej prúdiť do Bulharska, ktorému sa podarilo vybaviť si z únijného zákazu dovozov výnimku. O to menej ropy bude Rusko vďaka tomu musieť odkloniť – zhruba 700-tisíc barelov za deň.
Okrem toho Moskva prostredníctvom ropovodu Družba posiela túto surovinu priamo do rafinérií v Poľsku a Nemecku. Na tieto toky sa zákaz síce nevzťahuje, no obe krajiny by sa do konca tohto roka chceli dovozov ruskej ropy zbaviť. Dlhodobé zmluvy, ktoré majú uzavreté, im to však bez vládou nariadeného zákazu môžu skomplikovať.
Rusko musí rozhodiť siete
Rusko sa preto muselo začať obzerať po nových kupcoch, a až na Indiu v tom nebolo veľmi úspešné. Teraz ho čaká ďalšia výzva – musí pre svoju ropu zohnať dostatok lodí.
Únia v rámci ôsmeho balíka sankcií zakáže svojim spoločnostiam poskytovať služby vrátane financovania a poistenia akémukoľvek plavidlu prevážajúcemu ruskú ropu, ktorá stála viac ako strop. Na jeho výšku sa však ešte len čaká. Tento zákaz sa na lode bude vzťahovať aj po tom, čo zmenia svoj názov či vlastníka. Práve preto bude Rusko pre svoju ropu musieť nájsť takých majiteľov, ktorí budú ochotní podujať sa na jej prepravu.
Je dosť možné, že Moskva bude nakoniec odkázaná na staré tankery vhodné do šrotu.
Analytická spoločnosť Vortexa odhadla, že odklon všetkých európskych dodávok ruskej ropy do „priateľských“ krajín si bude vyžadovať až 219 tankerov rôznej veľkosti. To je trikrát toľko, čo Rusko potrebovalo v októbri.
Moskva práve testuje novú trasu do Číny, ktorá je síce kratšia, no rizikovejšia. Vedie totiž cez polárny kruh, čo znamená, že v zime by vôbec nemusela byť priechodná. Okrem toho je nepravdepodobné, že by bola vhodná na prepravu veľkých objemov ropy.