Vodné dielo (VD) Gabčíkovo si v súčasnosti napriek rozporom, ktoré sprevádzali jeho výstavbu, plní svoju úlohu tým, že dodáva elektrickú energiu a stabilizuje tok Dunaja.
V utorok to pri oficiálnom uvedení rekonštruovanej pravej plavebnej komory do prevádzky povedal minister životného prostredia Ján Budaj (OĽANO).
Rozpory počas výstavby
Výhrady voči prehradeniu Dunaja mali v minulosti niektorí ekológovia a od dokončenia druhého stupňa vodného diela v Nagymarosi definitívne odstúpila v roku 1992 maďarská vláda.
"Vodné dielo Gabčíkovo napriek rozporom, ktoré sprevádzali jeho výstavbu, si dnes plní svoju úlohu, dodáva elektrickú energiu, stabilizuje vodný tok," povedal Budaj.
Ján Budaj: Firmy môžu dostať z Envirofondu v tomto roku 11 miliónov eur
Zdôraznil, že vodné dielo je treba pre jeho optimálne využívanie po niekoľkých desaťročiach zrekonštruovať. V súčasnosti je ukončená rekonštrukcia pravej plavebnej komory a do konca budúceho roka by mala byť dokončená aj ľavá.
Rekonštrukcia diela
Druhou časťou rekonštrukcie vodného diela je výmena generátorov, ktoré by mali zvýšiť efektivitu výroby elektrickej energie. Gabčíkovo s inštalovaným výkonom 720 megawattov dodáva do elektrickej siete približne desatinu spotrebovanej energie na Slovensku. Minister pripomenul, že ide o zelenú energiu, ktorá nezvyšuje uhlíkovú stopu.
CE ZA AR 2021: Cenu za architektúru môže získať dom z humna, obnovená vila či vyhliadková veža
S rekonštrukciou prvej plavebnej komory začala štátna Vodohospodárska výstavba v roku 2019. Práce sú realizované v rámci európskeho projektu Inovácia a modernizácia plavebných komôr pre zvýšenie bezpečnosti a intenzity vodnej dopravy na Vodnom diele Gabčíkovo a rekonštrukcia si vyžiada 165 miliónov eur prevažne z fondov EÚ.
Modernizácia
Najviditeľnejšou premenou v rámci modernizácie pravej plavebnej komory prešli horné a dolné vráta plavebnej komory. Vráta musia vydržať obrovský tlak vody, keďže rozdiel hladín medzi hornou a dolnou vodou v odpadovom kanáli je približne 22 metrov.
V prípade dolných vrát ide o oceľovú konštrukciu s dvoma krídlami, ktorej jedno krídlo váži približne 550 ton. V rámci modernizácie boli okrem dolných vrát vymenené aj horné vráta.