Členské štáty Európskej únie váhajú, či podporiť dodatočné clá na elektromobily vyrábané v Číne. Nemci sú proti, Francúzi za a Česi zatiaľ nevedia. Pre Brusel je problém dosiahnuť zhodu. V prípade, že clá začnú platiť, Peking hrozí rozsiahlymi odvetnými opatreniami.
Nemecko chce podľa vládneho zdroja uvalenie ciel zastaviť. Naopak Francúzsko patrí medzi ich najtvrdších zástancov. Podľa neformálneho prieskumu agentúry Reuters medzi vládami krajín EÚ však väčšina krajín stále zvažuje pre a proti tejto eskalujúcej obchodnej roztržky.
Otázka bude v nadchádzajúcich týždňoch predložená členom spolku v poradnom hlasovaní, ktoré bude pre Európsku komisiu prvým oficiálnym testom podpory tohto prelomového prípadu. EÚ začala vyšetrovanie bez sťažnosti zo strany priemyslu, čo je prvý taký obchodný prípad tohto druhu.
Pripravujú sa na nové náklady
Európska únia už predtým uviedla, že predbežné clá až 37,6 percenta začne uplatňovať od 4. júla. Dotkli by sa čínskych značiek, ako sú BYD, Geely a SAIC, a modelov Tesly, rovnako ako BMW a ďalších západných automobiliek, ktoré vyrábajú v Číne.
Automobilky sa v dôsledku toho pripravujú na nové náklady. Podľa analytikov by také opatrenie mohlo spomaliť ich európsku expanziu.
Európa sa musí brániť
Členské štáty EÚ budú v októbri tiež hlasovať o tom, či EK na konci svojho vyšetrovania navrhne viacročné clá. Tie by boli zablokované, ak by proti nim hlasovala takzvaná kvalifikovaná väčšina najmenej 15 krajín, ktoré predstavujú 65 percent obyvateľov EÚ.
Francúzsko, Taliansko a Španielsko, teda krajiny, v ktorých žije celkovo 40 percent obyvateľov EÚ, oznámili, že by clá podporili. „Európa sa musí brániť, ak sú naše firmy poškodzované a nekonkurujú si za rovnakých podmienok,“ uviedlo španielske ministerstvo hospodárstva.
Česká republika, Grécko, Írsko a Poľsko však podľa oficiálnych a vládnych zdrojov agentúry Reuters o otázke stále rokujú.