Británia sa nevráti k „nekontrolovanej imigrácii“, aby vyriešila problémy s palivom, plynom a dodávkami potravín. Vyhlásil to v nedeľu premiér Boris Johnson, pričom naznačil, že tieto problémy sú súčasťou prispôsobovania sa obdobiu po brexite.

Johnson bol na začiatku konferencie svojej Konzervatívnej strany opäť nútený brániť vládu pred sťažnosťami, že ľudia nedokážu zohnať benzín do svojich automobilov, maloobchodníci varujú pred nedostatkom tovaru pred Vianocami a plynárenské firmy zápasia s nárastom veľkoobchodných cien.

Britský líder sa chcel zamerať sa na svoje predvolebné sľuby z roku 2019, namiesto toho čelí problémom a kritike.

„Cesta vpred pre našu krajinu nie je len potiahnuť veľkú páku označenú ako nekontrolované prisťahovalectvo a umožniť obrovskému počtu ľudí pracovať. Takže to, čo neurobím, je vrátiť sa k starému neúspešnému modelu nízkych miezd a nízkej kvalifikácie podporovanej nekontrolovanou imigráciou,“ povedal pred konferenciou televíznej stanici BBC.

Brexit prispel k problémom

Premiér bol tak najbližšie k tomu, aby pripustil, že odchod Británie z Európskej únie (EÚ) prispel k napätej situácii v dodávateľských reťazcoch a na trhu práce. Dal však jasne najavo, že „neotvorí kohútiky imigrácie“ na zaplnenie voľných miest na trhu práce, ale presunie zodpovednosť na podniky, aby zvýšili mzdy a prilákali tak nových zamestnancov.

Nedostatok pracovníkov po brexite a pandémii ochorenia covid-19 spôsobil v niektorých sektoroch hospodárstva problémy - od narušenia dodávok paliva a liekov, cez hrozbu porážky viac ako 100-tisíc ošípaných pre nedostatok robotníkov.

Británia od pondelka (4. 10.) nasadí takmer 200 vojakov, z toho 100 vodičov na pomoc pri dodávkach paliva na čerpacie stanice a na riešenie nedostatku vodičov nákladných vozidiel, oznámila vláda koncom týždňa.

Na mnohých čerpacích staníc ešte v piatok (1. 10.) chýbalo palivo po chaotickom týždni, v ktorom došlo k panike a potýčkam, pričom vodiči si nakupovali palivo do zásoby aj do fliaš na vodu.

Vláda síce už niekoľko dní opakuje, že kríza sa zmierňuje alebo dokonca končí, ale maloobchodníci uviedli, že viac ako 2-tisíc čerpacích staníc je stále „na suchu“.

Spoliehajú sa na vojakov

Vláda dodala, že vojenský personál v súčasnosti absolvuje výcvik v dopravných strediskách po celej Británii. „Kým sa situácia stabilizuje, naše ozbrojené sily sú tu, aby vyplnili všetky kritické voľné miesta a pomohli udržať krajinu v pohybe podporou priemyslu,“ uviedol minister obrany Ben Wallace.

Podľa radu kritikov spôsobil súčasnú krízu do značnej miery odchod Británie z EÚ, po čom krajinu opustilo množstvo zahraničných pracovníkov. Johnsonova vláda, naklonená brexitu, sa však snaží túto argumentáciu čo najviac odsunúť do úzadia.

Podľa pozorovateľov však situáciu zhoršila tiež pandémia covidu-19, pre ktorú niektorí vodiči zo zahraničia odišli do krajín pôvodu a vzhľadom na reštrikcie sa na istý čas zastavil chod autoškôl. Profesia vodič kamiónu je tiež čoraz menej populárna medzi mladými pre zlé pracovné a platové podmienky.

Kamióny prichádzajú do prístavu v Belfaste, jednom z hlavných tranzitných bodov medzi Veľkou Britániou a Európou v írskom Dubline
Neprehliadnite

Británia chce krízu s pohonnými hmotami riešiť zavedením dočasných víz pre vodičov