Minulý rok bol pre britský automobilový priemysel najhorší od roku 1956. Predovšetkým kvôli celosvetovému nedostatku čipov vyrobil len 859 575 áut, čo je o 6,7 percenta menej ako v prvom koronavírusovom roku. Vyplýva to zo správy, ktorú dnes zverejnil britský zväz výrobcov a predajcov áut SMMT.
Nedostatok polovodičov aj zamestnancov
Kvôli nedostatku polovodičov museli niektoré továrne obmedziť alebo aj pozastaviť výrobu. Vinou šírenia choroby covid-19 mali problémy aj s dochádzkou zamestnancov. Aby sa zabránilo nákazám, boli dlhú dobu zatvorené aj autosalóny.
Za štvrtinu poklesu je zodpovedné uzavretie závodu japonskej automobilky Honda vo Swindone západne od Londýna vlani v júli, uviedla agentúra DPA. Honda tento krok oznámila po tom, čo Briti v roku 2016 hlasovali za brexit a Európska únia a Japonsko sa o rok neskôr dohodli na bezcolnom dovoze áut.
SMMT označil minulý rok za skromný, do budúcnosti ale hľadí s optimizmom. Investície vlani predstavovali 4,9 miliardy libier, a boli tak výrazne vyššie ako v predchádzajúcom roku. Podľa riaditeľa SMMT Mikea Hawesa by tak tento rok mohlo z výrobných liniek zísť opäť viac ako milión áut.
Budúcnosťou sú elektromobily
Dobrý výhľad do budúcnosti sľubujú aj elektromobily. Viac ako štvrtina vyrobených automobilov mala vlani alternatívny pohon. Každé dvanáste auto bolo čisto na batérii, čo predstavuje nárast o 72 percent. Britská vláda plánuje od roku 2030 zakázať predaj áut so spaľovacími motormi. Nebezpečenstvo podľa Hawesa predstavujú ale vysoké ceny energií.
Kolaps automobilového trhu nie je čisto britským fenoménom. Produkcia v roku 2021 znova výrazne klesla celosvetovo, predovšetkým kvôli nedostatku čipov. V Nemecku zaznamenalo Nemecké združenie automobilového priemyslu (VDA) pokles približne o desať percent.
Výroba osobných áut v Česku vlani klesla medziročne o 4,1 percenta na 1,105 milióna vozidiel. Proti predcovidovému roku 2019 to bolo takmer o 23 percent menej.