Jej biznis v štátoch Vyšehradskej štvorky zatiaľ ustál výpredaj aktív a zostáva súčasťou skupiny. Ak však britské „nie“ Európe skomplikuje „upratovanie“ v Tescu , na rad môže prísť aj jeho koniec na Slovensku či v ďalších susedných krajinách.
Podľa analytika UniCredit Bank Ľubomíra Koršňáka môže Brexit a z neho plynúci pomalší hospodársky rast Veľkej Británie sťažiť konsolidáciu Tesca na domácom trhu. „Pravdepodobnosť, že spoločnosť bude nútená odpredať časť svojich aktív, sa preto brexitom zvyšuje. Nedá sa pritom vylúčiť, že by to boli práve jeho stredoeurópske aktíva, vrátane slovenskej maloobchodnej siete."
Vplyv Brexitu na vybrané britské podniky v krajinách EÚ je zatiaľ predčasné predvídať. Vystúpenie z únie sa neudeje zo dňa na deň a budú mu predchádzať minimálne dvojročné rokovania.
„Nepredpokladáme, že by v dohľadnom čase mali výsledky britského referenda zásadný vplyv na fungovanie britských spoločností pôsobiacich na zahraničných trhoch," poznamenáva analytička Poštovej banky Dominika Ondrová s tým, že až časom bude jasné, za akých podmienok budú britské firmy schopné pristupovať na trh EÚ a aké obmedzenia či zmeny to pre ne prinesie.
Tesco má v ostatných rokoch starostí vyše hlavy. Silnejúca konkurencia, zmena nákupných zvyklostí zákazníkov či účtovný škandál poriadne rozkývali jeho biznis. Nočnou morou bola strata v prepočte zhruba deväť miliárd eur za finančný rok uzatvorený na konci februára 2015, najvyššia v jeho takmer storočnej histórii.
Zdá sa, že nateraz je z najhoršieho vonku. Tento týždeň zverejnilo údaje, podľa ktorých jeho tržby na kľúčovom domácom trhu rástli dva kvartály po sebe, čo sa stalo po prvý raz za ostatných viac ako päť rokov.
Výkonný šéf Dave Lewis, ktorý prevzal kormidlo v Tescu predvlani v septembri, spustil veľký výpredaj. Vlani padla za obeť najlukratívnejšia zahraničná divízia v Južnej Kórei, najnovšie spoločnosť našla kupca pre svoj turecký reťazec Kipa.
Tesco sa zbavuje tiež domáceho reštauračného reťazca Giraffe, predajní Dobbies so záhradníckym sortimentom či kaviarní Harris + Hoole a sústreďuje sa na svoj hlavný biznis, ktorým je predaj potravín.
Pred časom sa šírili informácie o tom, že Tesco zdvihne kotvy a odíde aj zo Slovenska, no napokon sa rozhodlo zoštíhliť a zjednotiť manažment pre kvarteto stredoeurópskych trhov, teda pre Česko, Slovensko, Poľsko a Maďarsko.
„Nemyslím si, že minimálne tento rok by rokovania o odchode Británie z Európskej únie ovplyvnili obchodnú politiku Tesca na Slovensku,“ hovorí Ľubomír Drahovský, analytik agentúry Terno pre prieskum trhu.
Dodávateľsko-odberateľské vzťahy tuzemskej siete Tesca nie sú výrazne nadviazané na britské teritórium. Tovar pochádza najmä z okolitých krajín či od domácich dodávateľov. Aj v slovenskom biznise Tesco urobilo nejaké škrty. Zbavilo sa niekoľkých stratových predajní, boli to však individuálne prípady. Po zjednocovaní manažmentu zoštíhlilo bratislavskú centrálu a predáva staršie obchodné domy.
Na Slovensku Tesco podniká od roku 1996, keď prevzalo sedem obchodných domov od spoločnosti K-mart. Časom sa vypracovalo na maloobchodnú jednotku na trhu podľa výšky tržieb, ktoré dosahujú približne 1,3 miliardy eur ročne.
V súčasnosti má desaťtisíc pracovníkov, čo z neho robí tretieho najväčšieho súkromného zamestnávateľa v krajine. Prevádzkuje takmer 160 predajní rôzneho formátu, silné zastúpenie majú hypermarkety. Je priekopníkom na poli inovácií, ako prvé prinieslo do slovenského retailu predaj čerstvých potravín cez internet s vlastným rozvozom či samoobslužné pokladnice.