Zdá sa, že inflácia cien potravín v Británii má svoje najhoršie obdobie za sebou. Výrobcovia a predajcovia potravín už totiž znížili ceny a náklady na suroviny sa stabilizovali alebo klesli.
Prvým znakom toho, že zdĺhavá kríza životných nákladov v Spojenom kráľovstve by sa mohla zmierniť, je pokles tempa rastu cien potravín za štyri týždne do 9. júla o 1,6 percentuálneho bodu na 14,9 percenta podľa spoločnosti Kantar, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu. Na ilustráciu, rast cien potravín dosiahol maximum na úrovni 17,5 percenta v marci.
Výrobcovia potravín a nápojov znížili ceny v júni 2023 po prvý raz za tri roky, uvádza Lloyds Banking Group. To prináša úľavu pre domácnosti, ktoré zápasia so svojimi rozpočtami, aj keď môže ešte dôjsť k určitému meškaniu, kým sa prejaví pozitívny vplyv tohto poklesu na cenu, ktorú spotrebitelia platia pri pokladnici.
Rastúce úrokové sadzby a vysoká inflácia
Domácnosti však trápia tiež rastúce úrokové sadzby z hypoték a stále vysoká inflácia, ktorá v júni dosiahla 7,9 percenta, čo je takmer štvornásobne viac ako cieľ centrálnej banky.
Tim Steiner, generálny riaditeľ online obchodu s potravinami Ocado Group, varoval, že kým sa úrokové sadzby neustália, bude existovať tlak na úvery na bývanie a mzdové požiadavky. Samotné Ocado znížilo ceny viac ako 100 produktov. Všetci veľkí obchodníci s potravinami robia to isté. Špecialista na mrazené potraviny Iceland Foods začiatkom týždňa oznámil redukciu cien 500 základných produktov.
Zákazníci zmenili svoje nákupné správanie
Prieskum spoločnosti Kantar ukázal, že na viac ako štvrtine tržieb v uplynulých štyroch týždňov sa podieľali akcie, keďže kupujúci sa snažia ušetriť na zlacnených položkách. Vyhľadávanie nižších cien znamená, že diskontný reťazec Aldi bol opäť najrýchlejšie rastúcim maloobchodníkom. Jeho tržby stúpli o 24 percent, zatiaľ čo Lidl zaznamenal medziročný nárast tržieb o 22 percent.
„Zákazníci dramaticky zmenili svoje správanie v boji proti inflácii, či už nákupom lacnejších produktov alebo návštevou rôznych obchodov s potravinami,“ povedal Fraser McKevitt, vedúci oddelenia maloobchodu a spotrebiteľov v Kantar.
Údaje ukázali, že priemerná domácnosť za uplynulý rok zvýšila výdavky na potraviny o 380,60 eura, čo je podstatne menej ako nárast o 788,77 eura, ku ktorému by došlo bez zmeny nákupných návykov.