Suroviny pre ruskú inváziu a zablokovaným prístavom nemôžu krajinu opustiť obvyklou lodnou cestou. Pre stanicu Sky News to dnes povedal britský minister dopravy Grant Shapps, ktorý túto tému rieši so svojim ukrajinským náprotivkom Oleksandrom Kubrakovom. Ukrajina pre vojnu čelí problémom, ako vyviezť takmer 25 miliónov ton obilia, pričom jeho nedostatok môže ohroziť milióny hladujúcich ľudí v chudobných krajinách.
Vývoz obilia
„Hovorili sme o podrobnostiach, do ktorých tu nemôžem zachádzať, ale všeobecne išlo o to, aká infraštruktúra je potrebná, aby sa zabezpečilo, že sa obilie dostane von," povedal Shapps. „Existuje množstvo ďalších možných spôsobov, ako obilie a ďalší tovar dostať zo zeme... A je kľúčové, aby sa to podarilo, pretože inak bude problém s hladovaním a možno aj s hladomorom," dodal britský minister.
Britský denník The Times napísal, že Británia a ďalší spojenci okrem iného zvažujú vyslanie vojnových lodí do Čierneho mora, a to práve na ochranu nákladných plavidiel s ukrajinským obilím. Pre ukrajinské lode by mal vzniknúť bezpečný koridor smerom od Odesy k úžine Bospor.
O koridore pre vývoz obilnín hovoril litovský minister zahraničia Gabrielius Landsbergis so šéfkou britskej diplomacie Liz Trussovou. Na jeho prevádzke by sa mali podieľať niektoré krajiny NATO, ale aj štáty, ktoré sú na dodávkach obilnín z Ukrajiny existenčne závislé, napríklad Egypt. Takáto operácia by ale vyžadovala aj sprístupnenie teraz zamínovaného odeského prístavu a Ukrajine by bolo treba dodať ďalekonosné zbrane, ktorými by mohla brániť svoje pobrežie a lode pred útokmi ruského námorníctva, napísal The Times.
Súhlas Ruska
Britský denník ale zároveň s odvolaním sa na vyjadrenie nemenovaného západného diplomata uviedol, že stanovenie koridoru pre vývoz obilnín po mori je nepredstaviteľné bez súhlasu Ruska. „Pokúšať sa o to bez ruského súhlasu znamená zvýšiť riziko možného incidentu," povedal.
Časť zásob obilnín sa Ukrajina pokúša s pomocou ďalších krajín vyviezť aj po železnici. Napríklad český štátny železničný nákladný dopravca ČD Cargo odviezol prvý vlak s kukuricou z Ukrajiny do nemeckého prístavu Brake. Do exportu ukrajinského obilia sa zapojila aj nákladná divízia nemeckých dráh DB Cargo.
Ukrajina má uskladnené zásoby v podobe miliónov ton obilia a vzhľadom na blížiacu sa úrodu, ktorá sa očakáva o päť až šesť týždňov, rieši akútny problém, ako ich vyprázdniť. Pokiaľ sa jej to nepodarí, nebude mať zber kam uskladniť. Pre blokádu ukrajinských prístavov stúpajú aj ceny obilia na svetových trhoch a medzinárodné organizácie vrátane OSN varujú, že nedostatok potravín môže spôsobiť hladomor.