Na obnovu hlavnej železničnej stanice v Bratislave a jej priľahlého okolia vyhlásia medzinárodnú architektonickú súťaž. Oznámili to minister dopravy Andrej Doležal , primátor Bratislavy Matúš Vallo a generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Miloslav Havrila, ktorí spoločne podpísali memorandum.

Minister potvrdil, že štát nemá peniaze na komplexnú rekonštrukciu stanice a jej okolia, preto počítajú so vstupom súkromného investora do projektu. Vallo podotkol, že do realizácie víťazného návrhu môžu prejsť roky, avizuje však isté zlepšenia v okolí stanice.

Renovovať budú aj okolie stanice

Pôjde o dlhodobý zámer, ktorý počíta s komplexnou obnovou nielen budovy stanice, ale aj priľahlého okolia. To, v akom stave je aktuálne stanica, je podľa neho dôsledkom, že štát nemal a nikdy ani mať nebude peniaze na tak komplexnú rekonštrukciu. „Sme odsúdení na spoluprácu medzi ŽSR, mestom, ministerstvom dopravy a súkromným investorom," podotkol minister.

„Chcú preto pripraviť projekt tak, aby bol zaujímavý pre súkromného investora, ktorý bude ochotný zainvestovať do celého územia, vrátane obnovy hlavnej stanice. Historická časť budovy by mala ostať, ale všetko ostatné je na riešenie a návrh samotnej štúdie a architektov. Musí to však dávať aj biznisový zmysel," priblížil šéf rezortu dopravy. Presný termín, kedy k premene dôjde, nevedel povedať. Podľa neho ide o dlhodobý cieľ.

Hlavné mesto musí mať reprezentatívnu stanicu

Hlavná stanica a jej priľahlé územie podľa Valla nezodpovedá kvalitnému verejnému priestoru a tak významný objekt si zaslúži prestavbu hodnú 21. storočia. „Podpísali sme preto memorandum o tom, že spolu so ŽSR a ministerstvom začneme chystať medzinárodnú architektonickú súťaž na rekonštrukciu stanice a jej okolia. O tomto zámere tak už nebudeme len hovoriť, ale reálne na tom pracovať," povedal Vallo. Verí, že do konca roka bude súťaž vyhlásená.

Ešte predtým však bude podľa neho potrebné obstarať urbanistickú, ekonomickú či dopravnú štúdiu. „Od odborníkov budeme chcieť, aby sa na územie pozreli aj zo širšej perspektívy, bude to územie ohraničené Pražskou, Šancovou a Žabotovou ulicou. Cieľom je poznať najlepšie riešenie z hľadiska architektúry i dopravy," povedal primátor.

Plán zahŕňa aj rôzne vylepšenia

Priznal, že do realizácie víťazného návrhu ubehnú roky. Hlavné mesto je však pripravené zveľadiť priestor pred stanicou už teraz. V pláne má niekoľko vylepšení, ktoré rátajú s doplnením zelene, obnovou osvetlenia či so skultúrnením mobiliáru. Šéf ŽSR verí, že podpisom memoranda sa vytvorila cesta na prípravu a následnú realizáciu obnovy stanice a jej okolia tak, aby zodpovedala 21. storočiu. „Verím, že sa to podarí," povedal Havrila.    

Ďalšie dôležité správy


pôvodný súbor:železnice044.JPG
Neprehliadnite

Slovenské železnice vykoľajili samy seba, dopravcovia zaplatia dvojnásobnú sumu