Vážení čitatelia,
na titulnej strane TRENDU náš fotograf Maňo Štrauch tentoraz sportrétoval Jozefa Brhela. Je na to dôvod. Jozef Brhel odtajnil tvár aj biznis. Muž, ktorý bol najskôr poslancom za HZDS a potom ho – asi nie bezdôvodne – označovali za mecenáša Smeru, priznal, kde všade pôsobí, ukázal verejnosti svoju tvár a aj ďalšie plány. V duchu jemu vlastnej podnikateľskej filozofie.
Téma týždňa je tentoraz o marketingu. Finančné produkty sú zložité často z celkom pragmatických dôvodov - čo najviac klientovi sťažiť porovnanie. A keď firma do komplikovaného rozhodovacieho procesu priloží ešte aj darček v podobe smartfónu, hotovosti či skútra, nejedného zákazníka získa na svoju stranu. Koľko banky takéto kampane stoja, prečo sa do nich púšťajú, aj keď z niektorých nemajú okamžitý priamy zisk píše Ľuboslav Kačalka v téme Ako si banky kupujú klientov.
Staronový makroekonomický analytik TRENDU Michal Lehuta sa do redakcie vrátil po pôsobení v kancelárii Rady pre rozpočtovú zodpovednosť v pravej chvíli. Jeho prvý článok analyzuje aktuálne vyjadrenia Rady aj Európskej komisie k návrhu slovenského štátneho rozpočtu na budúci rok. Rada i Komisia zdvihli prst, píše, problémom rozpočtu totiž je štrukturálny deficit. Jednorazové rozpočtové opatrenia, ktorými sa rozpočet sanuje, odkladanie reforiem a zároveň rozšafnosť vlády pri bežných výdavkoch namiesto dlhodobo perspektívnych investícií je podľa Komisie aj Rady z dlhodobého hľadiska rizikom.
Ako si poradiť s nespočetnými reguláciami, ktoré sa v posledných rokoch rozrastajú? Postupujeme správne pri ochrane pred špinavými peniazmi? Je náš klient dôveryhodný? Ideme podľa najnovšej legislatívy? Staráme sa dostatočne o bezpečnosť zamestnancov? To sú otázky, s ktorými sa podľa najvyššieho šéfa KPMG Michaela Andrewa najčastejšie klienti obracajú na svetové poradenské firmy. Rozhovor Cez trh vidíme všetko prekvapuje úprimnosťou a šírkou. Je aj o Československu, Bratislave, inováciách, dvoch krízach, konkurentoch z Veľkej štvorky či spoločenskej zodpovednosti firiem. Ale aj o klimatickej zmene!
Od krízového roku 2008 sa globálna výroba surovej ocele znížila zhruba o štvrtinu a trh sa výrazne zmenil. Napríklad automobilky chcú od hutníkov v poslednom období špecializované dielce šité na mieru. Aj preto je už sedem rokov Senica na oceliarskej mape, lebo tam vzniklo stredoeurópske zákaznícke centrum svetovej oceliarskej jednotky ArcelorMittal. Minulý mesiac tam pribudol za desať miliónov eur nový špecializovaný závod. O jeho perspektíve a ďalších súvislostiach biznisu hovorí pre TREND výkonný viceprezident koncernu Robrecht Himpe.
Z konkurzov nebezpečné divadlo je názov článku, v ktorom TREND poukazuje na nebezpečnú dieru v legislatíve. Ide najmä o to, že po návrhu na vyhlásenie konkurzu môže súd vydať voči atakovanej firme uznesenie o začatí konkurzného konania bez toho, aby sa spoločnosť mohla vyjadriť k návrhu. Zinscenované konkurzy, voči ktorým existuje obrana, organizujú najmä konkurenčné subjekty, alebo aj firmy, ktoré chcú získať majetok úskokom.
Hoci stredná Európa má hneď niekoľko búrz, lokálne firmy sa po akcionárske peniaze vyberajú mimo región. Naposledy sa tak ocitol Fernet v Lodýne, keď Stock Spirits vstúpil na londýnsku burzu. Malé burzy, ak chcú v európskej konkurencii uspieť, musia ponúkať likviditu a veľkosť - preto sa aj menšie trhy spájajú do väčších aliancií. Na oživenie má šancu aj bratislavský trh. S cennými papiermi naň majú pribudnúť na budúci rok akcie Slovak Telekomu.
Vážení čitatelia, v aktuálnom TRENDE je tentoraz veľmi veľa praktického obsahu pre konateľov, manažérov aj investorov. Ak nechcete, aby vám čokoľvek z obsahu ušlo, staňte sa členom komunity TRENDU a predplaťte si nás. Nielenže ušetríte (namiesto 2,20 predplatitelia platia len 1,44 eur), budete mať archív na webe, printové vydanie na stiahnutie už od stredy obeda, deň pred oficiálnym vyjdením.
Nové vydanie týždenníka si môžete výnimočne prečítať aj úplne zadarmo, a to v digitálnej podobe pre iPhone, iPad a tablety s operačným systémom Android.
Ako vždy, tabletová verzia obsahuje navyše dlhšie verzie rozhovorov, fotogalérie a tentokrát ešte viac multimediálneho obsahu: videá, prípadové štúdie, náhľady a linky na zaujímavé aplikácie.
TREND do tabletu si prečítate prostredníctvom bezplatnej aplikácie, ktorú si môžete stiahnuť v obchodoch AppStore a Google Play.
Po nainštalovaní a otvorení appky si jednoducho stiahnite najnovšie číslo TRENDU kliknutím pod obálku najnovšieho vydania.
Ďakujeme.
Vaše podnety, tipy ale aj konštruktívnu kritiku pozorne čítam na [email protected].
S úctou
Oliver Brunovský