Spolumajiteľ Viktor Tkadlec však stavil na to, že „čistá chuť piva bez cudzích prísad“ mu pomôže vybojovať si miesto na preplnenom trhu v Spojenom kráľovstve aj po jeho odchode z Európskej únie (EÚ). Pivovar Cvikov je členom skupiny českých pivovarov, ktoré si dali za cieľ preniknúť na britský trh, aj keď hrozí, že krajina odíde z EÚ bez dohody o pokračovaní obchodovania.

„Trh v Spojenom kráľovstve je veľmi konkurenčný a každý pub má 10 až 15 druhov piva,“ uviedol V. Tkadlec, ktorý tento rok na skúšku vyviezol pár „desiatok“ barelov (1 barel = 159 litrov) piva do britských krčiem. Dodal, že Cvikov nie exportný pivovar, ale chcel si otestovať dopyt.

Zatiaľ čo veľká časť pozornosti je venovaná tomu, ako sa na prípadné colné bariéry po brexite pripravujú nadnárodné spoločnosti, snahy českých výrobcov remeselného piva ukazujú, ako odchod Británie z EÚ rezonuje na celom kontinente.

Združenie výrobcov českého piva založil český právnik Filip Čeladník, ktorý žije v Londýne. Spojil sa so štátnou agentúrou na podporu obchodu - CzechTrade a ešte prd referendom o brexite priviezli na ostrovy vysokokvalitný prémiový ležiak. Potom prišlo referendum v júni 2016, a tak najprv vyčkávali, ale keď sa situácia okolo brexitu začala zamotávať, rozhodli sa predstaviť osem malých pivovarov pod heslom „Real Bohemian Lager“.

„Sú to veľmi ťažké časy,“ skonštatoval Martin Macourek, vedúci zahraničnej kancelárie CzechTrade. „Mysleli sme si, že počkáme, ale keď sme čakali rok a k brexitu nedošlo, tak sme si povedali, urobme to. Inak budeme čakať veky.“

Analytici sa zhodujú, že pivovarníci by sa mali viac ako zavedenia cla po brexite bez dohody báť pádu ostrovnej ekonomiky a zvyšovania nezamestnanosti. Aj bez brexitu sa totiž predaj českého piva v Británii, ktorému dominujú značky Pilsner Urquell, Staropramen a Budvar, v minulom roku znížil takmer o 10 percent.

Výrobcovia českého remeselného piva musia pre brexit „zdolať obrovskú horu“, uviedol Spiros Malandrakis, manažér spoločnosti Euromonitor v Londýne. „Za normálnych okolností by to bol skvelý marketingový trik,“ povedal. „Príbeh je správny, ale načasovanie nie je správne.“

V prvých troch mesiacoch tohto roka predalo české združenie britským pubom ležiak za 500-tisíc českých korún (zhruba 20-tisíc eur). Šéf pivovaru Cvikov, V. Tkadlec je rád, že sa môže zapojiť do tohto projektu. Dúfa, že Británia bude mať nakoniec väčší podiel na celkovom odbyte pivovaru. „Je to všetko o pive, dobrom pive, najlepšom na svete,“ dodal V. Tkadlec.