Počet nákladných vlakov na našich tratiach by mal postupne narastať a v budúcom roku by k nám mohlo doraziť až 500 takýchto súprav.

„To, že tovar bude naprieč Áziou prechádzať aj cez územie nášho malého Slovenska, aby sa ďalej dostal do Európy, je obrovským úspechom a vynikajúcou obchodnou príležitosťou. Prepravné kapacity Slovenska dnes nie sú ani zďaleka naplno využité,“ povedal minister dopravy Arpád Érsek.

Desiatky kontajnerov prekonali vzdialenosť takmer 11-tisíc kilometrov. Tovar z nich smeruje ďalej k zákazníkom do celej Strednej Európy, buď po železnici alebo kamiónovou dopravou.

Pred samotným príchodom do Bratislavy je nevyhnutná prekládka kontajnerov medzi širokým a európskym železničným rozchodom. Slúži na to terminál kombinovanej dopravy Dobrá pri slovensko-ukrajinských hraniciach.

Slovenská železničná sieť je súčasťou siedmich hlavných európskych železničných koridorov a umožňuje nákladným vlakom ísť rýchlosťou až 120 kilometrov za hodinu. Od budúceho roka začne vlak z čínskeho Dalianu premávať do prekladiskového terminálu v Bratislave raz týždenne, v druhej polovici roka 2018 pôjde dvakrát za týždeň.

Do Bratislavy prišiel prvý čínsky vlak s kontajnermi

Zdroj: SITA

One Belt, One Road

„Projekt hodvábnej cesty považujem za jeden z najdôležitejších pilierov ďalšieho rozvoja národného hospodárstva Slovenska,“ uviedla splnomocnenkyňa vlády pre iniciatívu hodvábnej cesty Dana Meager.

Záujem prepravovať tovar cez Slovensko už prejavili ďalšie čínske mestá a provincie. Čínska komunikačno-dopravná asociácia predpokladá v roku 2018 prepraviť cez Slovensko približne 500 ucelených vlakov z Číny do Európy.

V roku 2020 chce pritom Čína vypraviť až 5-tisíc takýchto vlakov za rok, pričom asi 2-tisíc z nich by mohlo prechádzať práve cez Slovensko.

Na východe Slovenska sú pripravené projekty vybudovania logistického a obchodného zázemia pre nákladné vlaky, čo by prinieslo okrem zvýšenej zamestnanosti aj rozvoj obchodu a s tým spojené príjmy pre Slovensko.

Slovenská vláda podpisom Memoranda o porozumení s vládou Čínskej ľudovej republiky a vymenovaním splnomocnenca pre podporu hodvábnej cesty, podporuje iniciatívu „One Belt, One Road“ ako veľkú perspektívu spolupráce na prekládke a doprave čínsko-európskych medzinárodných vlakoch na Slovensko a cez Slovensko.

Do Bratislavy prišiel prvý čínsky vlak s kontajnermi

Zdroj: SITA