Uvidia si do kuchyne

Nevedno, ako sa nakoniec konflikt skončí, isté však je, že prevádzkovanie parkovacích systémov v mestských častiach je lukratívna záležitosť. Ak budú platiť celomestské pravidlá, mali by byť evidenčné a zúčtovacie systémy parkovania v meste a mestských častiach kompatibilné. Pokiaľ platiť nebudú, prevádzka parkovacieho systému, evidencia aj tržby bude výhradne pod dohľadom mestskej časti. A to napríklad môže byť jeden z dôvodov, prečo niektorým starostom odďaľovanie schválenia pravidiel vyhovuje.

Ak by pri téme celomestskej parkovacej politiky v Bratislave platili všeobecné zásady politickej komunikácie, mali by mať primátor aj starostovia záujem schváliť pravidlá najneskôr na jeseň. Teda pred koncom prvej polovice volebného obdobia. Odporúčajú to odborníci na voľby s tým, že do ďalších volieb budú mať voliči ešte dosť dlhý čas dôsledky nepopulárnych opatrení vstrebať.

V druhej polovici volebného obdobia by sa už na taký citlivý projekt ako je platené parkovanie, nemusela nájsť naprieč mestskými časťami všeobecná politická vôľa. Uvedomuje si to primátor Ivo Nesrovnal a vedia to aj starostovia 17-tich mestských častí.

Cudzinec v mestskej časti

Odmietnutím podpisu memoranda podľa primátora Iva Nesrovnala starostovia dali najavo, že nemajú záujem riešiť problémy s parkovaním v hlavnom meste. Starostovia zase tvrdia, že od magistrátu už čakali konkrétne materiály, ktoré by mohli prerokovať zastupiteľstvá mesta aj mestských častí.

Ak sa v krátkom čase nenájde zhoda, môže sa stať, že parkovanie v Bratislave bude spoplatnené iba v niektorých mestských častiach. Bratislavčan bude musieť pri parkovaní na ich území platiť rovnaké parkovné ako Košičan, či Trnavčan.

Aby mala Bratislava jednotný vizuál rezidentskej karty a celomestskú 50-percentnú zľavu pre Bratislavčanov v ostatných mestských častiach, musia zastupiteľstvá schváliť príslušné všeobecne záväzné nariadenie. A tiež sa musí zmeniť štatút hlavného mesta.

Starosta najväčšej 114-tisícovej Petržalky Vladimír Bajan pre TREND.sk povedal, že ďalším krokom malo byť predloženie týchto dokumentov. Dočkali sa však len návrhu bezobsažného memoranda, o podpise ktorého sa mali rozhodnúť v priebehu 24 hodín. „Obviniť nás z toho, že sa bojíme riešiť parkovaciu politiku, ako povedal pán primátor, môže len človek, ktorý posledné mesiace žil buď na Marse alebo nevie, čo hovorí,“ tvrdí V. Bajan.

Ide pritom o bratislavského starostu, ktorý vlani bez vedomia zastupiteľstva podpísal zmluvu s budúcim prevádzkovateľom parkovacieho systému a až pod veľkým verejným tlakom firma od zmluvy sama odstúpila. Schválenie parkovacej politiky v jeho mestskej časti sa tak odsunulo na neurčito. Podľa neho však svoju ochotu, pripravenosť a odhodlanie riešiť spoločnú parkovaciu politiku už starostovia deklarovali viacerými konkrétnymi krokmi.

Aj podľa starostu Starého Mesta Radoslava Števčíka je na ťahu magistrát. „Očakávam, že v čo najkratšom čase mestské zastupiteľstvo schváli zmenu štatútu a celomestské VZN, čím sa pre jednotlivé mestské časti odblokuje súčasná patová situácia,“ povedal pre TREND.sk.

Dokumenty do septembra, nové pravidlá od budúceho roka

Primátor Bratislavy Ivo Nesrovnal pre TREND.sk napísal, že potrebné dokumenty chce mesto schváliť do konca septembra. Prípravu všeobecne záväzného nariadenia plánuje ukončiť do konca marca tak, aby mohlo ísť na pripomienkovanie mestským častiam. Do konca júna by ho malo prijať mestské zastupiteľstvo, následne do konca septembra by sa mal v súvislosti s parkovacou politikou zmeniť štatút hlavného mesta.

Od apríla do septembra by podľa I. Nesrovnala mali mestské časti pripraviť vlastné všeobecne záväzné nariadenia, ktoré budú vychádzať z celomestského. Následne musia mestské časti aj mesto pripraviť podmienky verejného obstarávania mestského centrálneho evidenčného, riadiaceho a zúčtovacieho systému, ktorý bude kompatibilný so systémami prevádzkovateľov vybraných mestskými časťami.

„Celý proces chceme ukončiť najneskôr do konca roku 2016 tak, aby sme ho mohli spustiť od nového roku. Na prijatie parkovacej politiky máme poslednú šancu,“ dodal primátor. Podľa neho pokračujú rokovania pracovnej skupiny k parkovacej politike a aj na Regionálnom združení mestských častí.