Razia by mala súvisieť s podozreniami, že sa na stavbu obchvatu D4R7 používa kontaminovaná zemina. Podľa informácií televízie mali pri raziách zadržať viacero ľudí, vrátane šéfov firiem pôsobiacich v odpadovom hospodárstve.

„Polícia údajne zasahuje aj v dome zástupcu španielskeho konzorcia, ktoré stavbu nultého obchvatu realizuje. Nie je vylúčené, že dnešná razia bude mať vplyv na ďalšiu výstavbu obchvatu,“ píše sa ďalej na webe televízie.

Podľa informácií portálu Glob.sk mala polícia zadržať „odpadkového kráľa“ Michala G. aj manažéra D4R7 Construction, s.r.o., Javiera H. Komando malo zasahovať aj u ďalších fyzických osôb a firiem, ktoré stavbu realizujú alebo sa na nej podieľajú.

Zadržaní by podľa Glob.sk mohli byť obvinení z trestného činu všeobecného ohrozenia. Podložie pod D4R7 totiž podľa zdroja portálu nespĺňa bezpečnostné kritériá.

„V hre má byť úplné prerušenie výstavby obchvatu. Na nebezpečných úsekoch zrejme bude potrebné urobiť výkopy a následne navoziť ako podložie novú zeminu,“ dodáva portál.

Úplatky na úradoch

Spomínaný M. Grebeči stojí za viacerými aktivitami v oblasti odpadového hospodárstva. TREND túto kauzu podrobne analyzoval v októbri minulého roka a následne s M. Grebečim spravil aj rozhovor, v ktorom sa podnikateľ vyjadruje k jednotlivým skládkam.

Firmy, v ktorých sa M. Grebeči angažoval, získavali za zvláštnych okolností povolenia na rôzne činnosti. Napríklad na prevádzku skládky pri Ivanke pri Dunaji. Existuje vážne podozrenie, že ich vybavovali cez úplatky na Okresných úradoch Bratislava a Senec. Polícia v tejto súvislosti obvinila už niekoľko úradníkov a podnikateľov z korupcie.

Pofidérne praktiky pri vybavovaní povolení sú len jedna časť problému. M. Grebeči a nielen on sú podozriví aj z toho, že robili aj veci nad rámec získaných povolení. Napríklad v Ivanke pri Dunaji získali povolenie na dočasné uskladnenie zeminy, ale pracovali aj so stavebným odpadom. Potom získali povolenie na stavebný odpad, no zrazu k tomu autá začali sypať zmesový komunálny odpad. A tak vznikla nelegálna skládka, ku ktorej sa nikto nepriznáva.

 

Prepadnutá diaľnica

Len pred pár dňami Občianske združenie Triblavina upozornilo na pretrvávajúcu nelegálnu ťažbu štrku pre stavbu diaľnice.

„Najnovšie sa okrem štrku na stavbu diaľnice používa aj materiál zo skládky ABASK RECYCLING v Ivanke pri Dunaji. Tejto skládke boli pre pochybenia zrušené všetky povolenia. Michal Grebeči, ktorý za ňou stál, bol vyšetrovaný políciou a dnes je navŕšená kopa nelegálnou skládkou. D4/R7 požiadali okresný úrad o možnosť tento materiál na stavbu použiť, zatiaľ však nemajú žiadne povolenie a materiál odvážajú protizákonne,” uviedol Milan Grožaj, predseda OZ Triblavina.

Ten zároveň vyzval novinárov, aby sa kauzou zaoberali, „nakoľko sa jedná o znečistený materiál, ktorý je dennodenne nákladnými autami vozený zo skládky ABASK RECYCLING na stavbu diaľnice. Podľa najnovších informácií spôsobuje tento materiál problémy aj pri zhutňovaní a nedosahuje požadované statické vlastnosti pre podklad diaľnice. Odpad pod diaľnicou a jej následné prepadávanie bol nedávnym škandálom aj v Českej republike. Budeme chybu opakovať?,” pýta sa M. Grožaj. M. Grebeči vo štvrtok ráno TRENDU nedvíhal telefón.

Stavebník to nahradí

Ak sa potvrdí použitie neprijateľných materiálov na stavbe bratislavského obchvatu, diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, stavebník ich bude musieť na vlastné náklady nahradiť a štát preto nebude za práce navyše nič platiť, uviedlo Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR s tým, že je rozhodnuté v tejto veci postupovať nekompromisne a ak zlyhal dozor, vyvodí vážne dôsledky.

Reagovalo tak na rozsiahlu štvrtkovú policajnú akciu v Bratislavskom kraji, ktorá má súvisieť s podozreniami, že sa na stavbu bratislavského obchvatu používa kontaminovaná zemina či stavebný odpad.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) povedal, že si počká na výsledok vyšetrovania polície a následne z toho vyvodí dôsledky. „Ak nezávislý dozor toto zanedbal, tak vyvodím veľmi dôrazné dôsledky. Ide o Žitný ostrov. Ja som zo Žitného ostrova a o to viac mi záleží na tom, čo budú moji vnuci piť. Nie je nám jedno, čo sa vyváža pod diaľnice,“ vyhlásil.

Štvrtková policajná akcia by podľa jeho slov nemala znamenať odklad pre celú stavbu D4 a R7, teraz to však nevie prejudikovať. „Na celej trase sa stavia. Ide o jeden úsek, ale bol by som rád, keby sa prekontroloval celý úsek,“ podotkol šéf rezortu dopravy.

Ministerstvo uviedlo, že oceňuje prácu polície, prokuratúry aj organizácií spadajúcich pod rezort životného prostredia, ktoré sú zodpovedné za dohľad nad dodržiavaním environmentálnych zákonov.

„Rezort dopravy vždy podporoval aktivity, ktoré mali potvrdiť alebo vyvrátiť ohrozenie životného prostredia, a minister dopravy sa osobne zúčastnil na viacerých kontrolných dňoch zameraných na túto oblasť pri výstavbe D4 a R7,“ spresnil rezort.

V rámci tohto projektu si ministerstvo dopravy najalo rakúsku firmu FCP, ktorá mala dohliadať na dodržiavanie všetkých pravidiel. „Viackrát sme od tejto spoločnosti dostali stanovisko, že je všetko v poriadku. Dnes existuje odôvodnené podozrenie, že nezávislý dozor si neplní svoju základnú povinnosť a nekontroluje výstavbu tak, ako má, a dozor ministerstvo zavádzal. Aj preto rezort dopravy odobral vlastné kontrolné vzorky pôdy na kritických úsekoch, ktoré teraz vyhodnocujeme a po skončení analýz ich zverejníme,“ vyhlásilo ministerstvo s tým, že ak dozor naozaj zlyhal, vyvodí vážne dôsledky.