Súčasťou vynoveného mosta sú lávky pre peších aj cyklistický chodník, ktorý pokračuje Štúrovou ulicou a centrom mesta cez Špitálsku. Časť Petržalčanov bude môcť po štvrtku na presuny do práce či za zábavou v Starom Meste využiť alternatívne spôsoby dopravy a nechať auto doma. Z centra mesta bude od štvrtka pre peších ľahko dostupný aj najstarší verejný park v Európe – petržalský Sad Janka Kráľa, ktorý sa začína hneď za petržalským koncom mosta.
Stavbu prevzali na poslednú chvíľu
Aby mohla byť oprava mosta preplatená z eurofondov, mesto muselo stavbu prevziať od konzorcia vedeného firmou Eurovia najneskôr 15. decembra minulého roka. Stihlo to úplne na poslednú chvíľu, stavba sa po zmenách projektu odsúhlasených bývalým vedením mesta oneskorila a hrozilo, že „eurofondový“ termín sa nestihne. Množstvo drobností sa podľa informácií TREND.sk riešilo aj v ďalších týždňoch a dolaďovalo aj počas kolaudačného konania.
Starý most Zdroj: SITA
Ešte o niečo dlhšie si budú musieť obyvatelia hlavného mesta počkať na spustenie prvej etapy Nosného dopravného systému, teda sprevádzkovania električkovej trate po Štúrovej ulici cez Starý most do Petržalky.
Po Štúrovej by mali začať električky jazdiť už od polovice júna, cez Starý most do Petržalky až od začiatku júla. Kolauduje sa množstvo objektov v niekoľkých etapách.
Električky po Štúrovej od polovice júna
Posledný doklad potrebný ku kolaudácii trate na Štúrovej dostal Bratislavský samosprávny kraj ako dráhový úrad podľa hovorkyne Lucie Forman 9. mája, deň nato povolil dočasnú skúšobnú prevádzku. Následne začali plynúť dve pätnásťdňové lehoty na odvolanie. Ak sa počas nich nikto neodvolá, bude možné v polovici júna začať skúšobnú prevádzku.
Doprava na Štúrovej bude spustená dva týždne pred začiatkom predsedníctva Slovenska v Európskej rade, v rámci ktorého sa budú všetky podujatia konať v hlavnom meste. Najvýznamnejšie podujatia sú naplánované v Redute, počas niektorých z nich bude električková doprava cez priľahlú Jesenského ulicu z bezpečnostných dôvodov zastavená a presmerovaná práve na Štúrovu.
Električky cez most od júla
Miestne zisťovanie v rámci kolaudácie električkovej trate cez Starý most bude 26. mája. Počas neho budú kontrolovať, či stavba je v súlade s projektovou dokumentáciou, na ktorú bolo vydané stavebné povolenie a či spĺňa zákonom stanovené technické parametre.
Električka Petržalka Zdroj: SITA
Ak sa ústne pojednávanie spojené s miestnym zisťovaním uskutoční 26. mája a kraj bude mať všetky kladné stanoviská dotknutých orgánov a všetky doklady, bude možné vydať povolenie na dočasné užívanie a skúšobnú prevádzku 30. mája. Podľa hovorkyne aj v tomto prípade začnú plynúť dve pätnásťdňové zákonné lehoty. Ak sa nikto neodvolá, bude možné podľa hovorkyne začať skúšobnú prevádzku už začiatkom júla.
Dodatočne postavia zastávku
Prvá etapa budovania Nosného dopravného systému sa neobišla bez problémov. Miestni aktivisti kritizovali vzhľad dlažby na opravenom Šafárikovom námestí, odborné portály upozorňovali na to, že v rámci tejto prvej etapy platenej z eurofondov bol úsek električkovej trate vybudovaný ako otvorený zvršok a koľajnice nemajú nainštalované protihlukové bokovnice, preto sa obyvatelia domov v okolí trate na začiatku Petržalky budú musieť vyrovnať aj s hlukom.
Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska namietala málo kontrastnú dlažbu v triangli pri Štúrovej, ktorú na vlastné náklady vymenil stavebník. Najväčším a najnákladnejším nedostatkom však je absencia zastávky medzi Štúrovou ulicou a Kamenným námestím, ktorú bývalé vedenie mesta do projektu nedalo.
Priechod z Laurinskej na Dunajskú Zdroj: SITA
Od posledných zastávok na Poštovej a Mariánskej je to po Šafárikovo námestie približne jeden kilometer. Magistrát potvrdil, že medzi jednotlivými zastávkami musí byť vzdialenosť približne 400 metrov. Vybudovať zastávku uprostred týchto trás je teda nevyhnutné, pretože dostupnosť zastávok MHD je pri získavaní verejnosti pre tento druh dopravy kľúčová. Zastávku teda bude musieť mesto dobudovať z mestského rozpočtu, zatiaľ na ňu vyčlenilo 200-tisíc eur.
Most mali dokončiť vlani v auguste
Most mal byť pôvodne dokončený 31. augusta 2015, mesto však s konzorciom podpísalo časový dodatok do 15. decembra.
Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Začala sa 2. decembra 2013 rozoberaním mostnej konštrukcie, v januári 2014 uzavreli Štúrovu ulicu a demontovali koľajnice.
Naťahovanie prác na rozkopanej Štúrovej ohrozilo mnohé prevádzky, známa vývarovňa Karmina ukončila činnosť. V júni 2014 práce zastavil pyrotechnický prieskum, keďže bolo potrebné preveriť informácie o možnej nevybuchnutej munícii v Dunaji.
Pracovať sa opäť začalo v septembri 2014 búraním dvoch pilierov, ktoré nahradil jeden nový, ďalší pilier rekonštruovali. Vo februári tohto roka začali vysúvať oceľovú konštrukciu mosta, brehy Dunaja spojila koncom októbra.
Zdroj: SITA / Jozef Jakubčo
Nový Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton. Jeho súčasťou je okrem električkovej trate aj chodník pre peších a cyklistov a štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Zbúraním starých a výstavbou nového piliera sa v Dunaji rozšírila plavebná dráha na 140 metrov, čo umožní popod most preplávať aj lodiam európskych parametrov.
Starý most rekonštruovalo Združenie MHD - Starý most zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Hodnota zákazky bola 58,8 milióna eur bez DPH. 85 percent hradí EÚ, 10 percent štát a 5 percent mesto Bratislava.
Medzery v plánovaní rozvoja
Prvá etapa električkovej trate do Petržalky doplatila na výrazné zmeny, ktorých administratívne odsúhlasenie trvajúce desiatky mesiacov ohrozilo včasné ukončenie celého projektu, ktoré bolo podmienkou čerpania eurofondov. Zmeny prispeli k vylepšeniu verejného priestoru. Na Štúrovej ulici vďaka nim pribudli cyklochodníky, klasická aj špeciálna dlažba, ktorá zachytáva dažďovú vodu a napomáha k zvlhčovaniu a ochladzovaniu komunikácie.
Naplno však odkryli obrovské nedostatky, ktoré mesto Bratislava malo a aj stále má pri plánovaní ďalšieho rozvoja. Absenciu dlhodobej jednotnej koncepcie a vízie, moderného urbanistického prístupu postaveného na spolupráci a súlade všetkých strategických a plánovacích zložiek a na odhodlaní budovať mesto predovšetkým v súlade s potrebami ľudí, ktorí v ňom žijú.