Bratislavský kraj spúšťa od júna prvú fázu Integrovaného systému dopravy. Stane sa tak tri mesiace po nečakanom odložení štartu projektu v marci len niekoľko hodín pred jeho spustením. Dôvodom vtedy boli technické problémy so vzájomnou akceptáciou kariet jednotlivých dopravcov.

Cestovanie na jeden predplatený časový lístok všetkými dopravnými prostriedkami bude možné na území Bratislavy a časti Bratislavského samosprávneho kraja – na Záhorí.

Integrované cestovanie sa však dotýka zatiaľ len menšieho počtu cestujúcich - tých, čo si kupujú mesačné, štvrťročné alebo ročné lístky.

,,Flexibilné prestupovanie pri jednorazových cestovných lístkoch by sa malo zaviesť až v druhej etape projektu, od decembrového nového grafikonu. To by sa integrácia mala rozšíriť aj na okresy Senec, Pezinok,“ spresnil Rastislav Cenký, riaditeľ BID.

Ceny električeniek pre mesto zostávajú zachované, pri prímestských zónach však dochádza v niektorých prípadoch k zdraženiu.

Systém zavádza dcérska spoločnosť založená mestom Bratislava (podiel 35 %) a Bratislavským VÚC (podiel 65 %) s názvom Bratislavská integrovaná doprava (BID). Cieľom je vytvoriť systém flexibilného prepojenia všetkých druhov dopravy, ktorý poskytne ľuďom rýchlejšie a kvalitnejšie cestovanie. Nosnou má byť železničná doprava.

Novinkou je najmä štart možnosti cestovať v prímestských autobusoch SlovakLines (zatiaľ len zo Záhoria) na predplatné električenky. Doteraz mohli cestujúci používať totiž len jednorazové lístky.

Vo vlakoch a mestskej doprave už akýsi nultý variant integrácie fungoval na základe dokupovania špeciálneho kupónu. Súčasne nové výhody najmä pri prestupovaní bez potreby kupovať ďalší lístok budú mať ľudia cestujúci naprieč Bratislavou. Budú si bez obmedzenia vyberať, či pôjdu linkou MHD, prímestskou linkou či vlakom.

Prvá fáza budovania integrovaného systému je však spojená s viacerými anomáliami. Naďalej nebolo doriešené zjednotenie pravidiel pre cestovanie zdravotne postihnutých cestujúcich (majitelia preukazov ZŤP) a dôchodcov nad 70 rokov.

V prímestských autobusoch a vlakoch platia polovičné lístky v MHD jazdia zadarmo a bez evidencie. Mesto si ako akcionár DPB  vylobovalo výnimku do konca júna. V integrovanej doprave by mali platiť rovnaké podmienky vo všetkých prostriedkoch.

Nie sú doriešené ani flexibilné prestupy a nadväznosti dopravy. DPB napríklad neposilnil dopravu na železničné stanice. Odborníci upozorňovali aj na neprehľadné zónovanie - za hranicami mesta je až 20 zón.

Súčasne sa nepodarilo koordinovať konkurenciu či nadväznosť vlakov a autobusov. Nové prestupné terminály v Senci, Pezinku a Malackách sa ešte len stavajú a zahustenie železničných zastávok na území mesta je len vo fáze prípravy projektov.

Na integrované dopravné systémy Bratislavy a Košíc je v Operačnom programe Doprava pol miliardy eur. V rámci bratislavskej integrovanej dopravy sa majú nakúpiť nové vlaky pre ZSSK a trolejbusy s električkami pre DPB. Zároveň sa majú pripraviť projekty pre nové koľajové a trolejové trate pre mestskú dopravu.

Bratislava (opäť) štartuje integrovanú dopravu. Len pre električenkárov

Zdroj: SITA / Jozef Jakubčo

Ilustračné foto - SITA / Jozef Jakubčo