Bratislava nie je pre turistov prichádzajúcich do strednej Európy prvou voľbou. Platí to obzvlášť pre turistov zo vzdialenejších krajín vrátane zámoria, pričom mnohí ju nepovažujú za destináciu, ktorá by bola k turistom priateľská.

„Súdiac podľa reakcií zahraničných klientov zo vzdialenejších trhov určite platí, že Bratislavu pri plánovaní svojej cesty po strednej Európe nepovažujú príliš za turisticky atraktívnu,“ konštatuje predsedníčka Klubu incomingových cestovných kancelárií združených v Slovenskej asociácii cestovných kancelárií a agentúr Marcela Lauková. Za pozitívum však považuje, že zahraniční klienti po prvej návšteve radi súhlasia s ďalším pobytom v meste.

M. Lauková sa domnieva, že občas ani kroky samotného mesta k jeho atraktivite neprispievajú. Medzi takéto kroky počíta napríklad zrušenie autobusovej zastávky pre nastupovanie a vystupovanie turistov na nábreží Dunaja v blízkosti Mosta SNP. Logistické a dopravné problémy, ktoré z toho vyplynuli, stále nie sú doriešené. Za negatívum považuje aj zrušenie vstupu turistického Prešporáčika do centra. Ten využívali pri prehliadke mesta hlavne starší klienti. „Všetky tieto rozhodnutia sa udiali bez včasnej a plánovanej komunikácie so všetkými zainteresovanými partnermi,“ upozorňuje odborníčka na incommingový cestovný ruch.

Najvyššie absolútne tržby z ubytovania sú síce v Bratislave, no jedno turistické lôžko zarobí viac v inom meste.
Neprehliadnite

Ktoré slovenské mestá majú najvýkonnejšie ubytovacie zariadenia? Líder rebríčka prekvapí

Prekážok je viac

„Smutné je aj znižovanie rozpočtu Bratislava Tourist Board, a to napriek tomu, že práve na zvýšenom poplatku za ubytovanie mesto Bratislava vyberie oveľa viac peňazí ako v minulosti. Trend okolitých miest, ktorým Bratislava konkuruje, je presne opačný,“ uviedla Ľudmila Masariková z kancelárie Satur Travel.

Ďalšie prekážky rozvoja turistického ruchu v hlavnom meste dopĺňa generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Martin Novotný. „Patrí k nim zníženie investícií do propagácie mesta, obmedzená podpora pre dlhodobé podujatia a takisto parkovacia politika, ktorá môže byť pre zahraničných návštevníkov orieškom,“ konštatuje.

Zástupcovia mnohých subjektov cestovného ruchu veria, že tento rok dosiahne Bratislava opäť rekordné turistické čísla z roku 2019. Tí optimistickejší nevylučujú, že ich dokonca prekoná. Oprávňuje ich k tomu vývoj počas uplynulých dvoch rokov. Existuje však indícia, ktorá tento optimizmus ochladzuje.
Rozpačité prvé mesiace
V roku 2019 sa počet turistov v Bratislave vyšplhal bezmála na 1,4 milióna. Takmer 70 percent z nich boli cudzinci. Pandémia návštevnosť v nasledujúcom roku okresala na 400-tisíc a cudzinci tvorili už len polovicu z tohto počtu, pričom v roku 2021  ich podiel ešte mierne poklesol.
Turizmus výrazne ožil o rok neskôr, keď sa počet turistov zvýšil takmer 2,5-násobne na vyše 900-tisíc. Vlani rast pokračoval a do metropoly zavítalo po troch rokoch znova viac než milión turistov. Z 1,1milióna bolo 66 percent zahraničných návštevníkov.
„Na základe doteraz realizovaných aj predpokladaných objednávok sa tento rok z pohľadu príjazdového cestovného ruchu vyvíja pozitívne. Veríme, že dosiahneme a možno aj prekonáme výsledky z roku 2019,“ uviedla Marcela Lauková, predsedníčka Klubu incomingových cestovných kancelárií združených v Slovenskej asociácii cestovných kancelárií a cestovných agentúr a majiteľka cestovnej kancelárie Agritours Slovakia.
Prvé štyri mesiace aktuálneho roka však pôsobia rozpačito pri porovnaní s vlaňajškom aj  rekordným rokom 2019. Hoci boli január aj február silnejšie ako vlani, marec a predovšetkým apríl zaostali. Apríl bol napríklad slabší o šesť a pol percenta.
Rozdiel oproti roku 2019 je ešte markantnejší. Kým za prvé štyri mesiace sa vtedy v Bratislave vystriedalo viac než 353-tisíc turistov, tento rok ich bolo len zhruba 312-tisíc. O tom, či bude návštevnosť napokon rekord atakovať, pravdepodobne rozhodne letná sezóna. Ak má tento rok dobehnúť stratu, ktorú voči vlaňajšku nadobudol za prvé štyri mesiace, respektíve ak má dohnať 250-tisícovú stratu na rok 2019, musí byť letná sezóna veľmi silná.
Nevyužitý potenciál
 „Bratislava má ešte stále značne nevyužitý potenciál nárastu počtu zahraničných turistov. Vidíme za tým slabú viditeľnosť Bratislavy a okolia ako ideálnej destinácie na city breaky a tiež ako ideálneho miesta kongresových podujatí. Na ich realizáciu však chýba infraštruktúra vrátane moderného konferenčného centra s kapacitou nad tisíc hostí,“ poznamenala členka Klubu incomingových cestovných kancelárií Ľudmila Masariková z cestovnej kancelárie Satur Travel.
Bratislava nezápasí s takými problémami ako napríklad Praha, ktorá býva turistami preplnená. Priestor pre zvyšovanie jej návštevnosti je preto stále dostatočne veľký, a to aj napriek tomu, že nie je v porovnaní s inými metropolami veľkým mestom. Bratislava by zvládla oveľa viac turistov, než ju aktuálne navštevuje. Dôvodom je podľa M. Laukovej aj fakt, že vstupy do pamiatok či atrakcie stále nie je potrebné rezervovať si niekoľko mesiacov vopred. Nevyčerpané rezervy metropoly bolo navyše vidieť aj tesne po covide, keď mnoho gastrozariadení poskytujúcich služby najmä zahraničným turistom pre nedostatok klientely úplne zaniklo.
„V zimných mesiacoch je dostupnosť ubytovacích a ďalších služieb stále vysoká. Počet hostí by sa v tomto čase mohol pokojne viacnásobne zvýšiť,“ konštatuje M. Lauková. Pri tejto úvahe vychádza z praktických skúseností cestovných agentúr aj z toho, že informácia o celkovom počte turistických lôžok vrátane online ubytovacích služieb typu Airbnb nie je dostupná. Z údajov Štatistického úradu SR sa dá vyčítať len počet lôžok v oficiálnych ubytovacích zariadeniach a kempoch. Vlani ich bolo v Bratislave 29 370, pričom ich počet v priebehu roka kolíše. Najviac dostupných lôžok býva v treťom kvartáli.
Návštevnosť metropoly v prvej tretine roka stagnovala. V rekordnom roku 2019, ktorý chce Bratislava prekonať, bola za prvé štyri mesiace vyššia o desaťtisíce turistov.
Neprehliadnite

Návrat Bratislavy k turistickému rekordu je ohrozený. Mesto disponuje nevyužitou kapacitou

Pre úspešné riešenie týchto problémov je podľa neho potrebná spolupráca mesta s podnikateľským sektorom, čo prinesie synergický efekt. Samospráva by mala vnímať cestovný ruch ako významnú podnikateľskú aktivitu neoddeliteľne spojenú s mestom a podnikatelia by mali zasa viac porozumieť nielen princípom rozhodovania na úrovni mesta, ale aj potrebám miestnych obyvateľov.

M. Lauková dodáva, že Bratislava by mala byť pri tvorbe svojej značky konzistentná a mala by dlhodobo pracovať s cieľovým trhmi, z ktorých chce prilákať viac turistov. Za dôležitú považuje zvýšenú podporu organizovaného cestovného ruchu, ktorý môže zabezpečiť rýchlejší prílev zahraničných turistov v termínoch, ktoré je potrebné zaplniť.

Ďalšie dôležité správy

Ilustračná fotografia.
Neprehliadnite

Návštevnosť hotelov a penziónov klesla. Veľkonočné sviatky nepomohli, zahraničných hostí ubudlo

Slovenská spoločnosť sprievodcov cestovného ruchu sa domnieva, že Bratislava Tourist Board sa spreneveruje svojmu poslaniu. Mesto sa bratislavskej organizácie zastáva.
Neprehliadnite

Zväz sprievodcov zrušil členstvo v Bratislava Tourist Board. Považuje ju za bezzubú

Na snímke návštevníci počas podujatia Deň detí na hrade Strečno pri Žiline v nedeľu 2. júna 2024. FOTO TASR - Erika Ďurčová
Neprehliadnite

Letná návštevnosť by mohla prekonať hranicu spred pandémie