Prudká globálna expanzia smartfónov končí, ceny najdrahších modelov klesajú a z technologickej novinky sa stáva bežná záležitosť. Tento trend ohrozuje ďalší rast ziskov a tržieb popredných výrobcov smartfónov ako Apple a Samsung aj firiem ako Nokia a BlackBerry, ktoré si od nových modelov telefónov sľubujú návrat na výslnie. Napísala to agentúra Bloomberg.

Telefóny zaplnené aplikáciami a prispôsobené pre surfovanie po internete zažili v posledných rokoch prudkú expanziu a len vlani sa ich predalo za zhruba 293 miliárd dolárov. Používa ich viac ako miliarda ľudí po celom svete a viac ako polovica užívateľov mobilných telefónov v USA a ďalších vyspelých krajinách.

Zákazníci na stále silne rastúcich trhoch krajín ako Čína a India sa už pri nákupe smartfónov orientujú na lacnejšie modely a dopyt po prestížnych špičkových prístrojoch, ako je iPhone od Applu, oslabuje. Priemerná cena inteligentného telefónu klesla od začiatku minulého roka na 375 dolárov z vtedajších 450 dolárov, uvádza výskumná firma IDC. To podkopáva ďalší rast Applu a Samsungu a naopak posilňuje pozíciu výrobcov ako Huawei alebo Lenovo, ktorí sa zameriavajú na lacnejšie prístroje.

„Dni ohromného rastu v hornom segmente trhu skončili,“ konštatoval analytik výskumnej firmy ABI Research Michael Morgan. „Na nadchádzajúci boj sú najlepšie pripravené čínske firmy, ktoré vedia, ako prežiť s minimálnymi maržami,“ dodal.

Samsung minulý mesiac stratil 25 miliárd dolárov zo svojej trhovej hodnoty. Analytici výrazne zhoršili odhady predaja jeho najdrahšieho smartphonu Galaxy S4. Apple v utorok oznámi štvrťročné výsledky a predpokladá sa, že jeho tržby sa v medziročnom porovnaní kvôli slabému predaju iPhonov takmer nezmenia. Bude to zrejme najhorší výsledok firmy od poklesu tržieb v druhom štvrťroku 2003.

Problémy s odbytom svojich špičkových smartfónov má aj taiwanská HTC. Cenu modelu Z10 od kanadskej spoločnosti BlackBerry operátori tento mesiac, pol roka od uvedenia na trh, zrazili z pôvodných 200 na 50 dolárov.

Analytici porovnávajú terajší trend s tým, čo sa dialo ku koncu 90. rokov minulého storočia na trhu osobných počítačov. Milióny ľudí, ktorí sa chceli prvýkrát pripojiť na internet, dávali pred známymi značkami prednosť lacným výrobcom. To zrazilo dovtedy vcelku stabilné ceny počítačov zo zhruba 1 900 dolárov v roku 1996 na asi 1 000 dolárov o šesť rokov neskôr.

„Na trhu (smartfónov) ide stále menej o rýchlosť a kapacitu a čoraz viac o cenu,“ povedal analytik IDC Kevin Restivo. „Ľudí už nepotrebujú byť telefónom uchvátení, stačí im, že je dostatočne dobrý.“

Boom smartfónov sa končí, začína sa boj o cenu

Zdroj: SITA / AP