Niekoľko dní po spustení invázie Ruska na Ukrajinu sa Európska únia všemožne snažila tlačiť na Moskvu, aby stiahla svoje vojenské jednotky. Jedným zo spôsobov bolo aj stopnutie leteckej dopravy a nariadenie, aby si zahraniční prenajímatelia vzali späť svoje lietadlá pôsobiace v Rusku (najmä Airbus a Boeing).
Zadržaných bolo takto takmer 400 strojov, niektoré zostali aj na miestach ako Hongkong, Istanbul a Mexico City. Vojna ruského prezidenta Vladimíra Putina na Ukrajine uvrhla trh prenajímania veľkých cestovných lietadiel do chaosu. Vyvolala spor medzi lízingovými spoločnosťami a ich poisťovateľmi, ktorí tvrdia, že nie sú povinní platiť škody, pretože sankcie si od nich vyžadovali, aby v Rusku upustili od krytia.
Účet za desať miliárd
Lízingovky čoskoro zavolali svojim poisťovateľom a požadovali platby za lietadlá od 15 do 150 miliónov amerických dolárov. Celkové nároky mohli presiahnuť aj desať miliárd dolárov, informuje Fitch Ratings.
Rusko pred vojnou na Ukrajine disponovalo asi tisíckou lietadiel, ktorú vlastnili spoločnosti mimo krajiny. Keď sa po rozpade Sovietskeho zväzu snažilo Rusko získať späť svoje miesto na globálnej scéne, vlajková letecká spoločnosť Aeroflot a rôzni začínajúci dopravcovia chceli urýchliť prechod od Iľjušinov a Tupolevov k moderným prúdovým lietadlám, a tak sa rozprúdil prenájom lietadiel ako Airbus a Boeing zo zahraničia.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?