Pod pokrievkou už táto otázka nejaký čas vrie, no v roku 2010 vykypí. Ide o spôsob sledovania správania spotrebiteľov na internete na účely reklamných a internetových spoločností. Politici v Amerike pripravia zákony, ktoré poskytnú spotrebiteľom viac informácií o zbieraných dátach a dajú im možnosť ovplyvniť ich využitie. Reklamné a internetové spoločnosti budú proti, tvrdiac, že sa dokážu ukontrolovať samy.
Najmenej tri trendy pritiahnu na budúci rok pozornosť na otázky v súvislosti so súkromnými dátami na internete. Prvým bude rozšírenie „behaviorálneho cielenia“, ktoré má ukazovať používateľom reklamy na základe dát o ich internetovom správaní. Zatiaľ sa využíva menej než bežnejšia kontextová reklama, ktorá spája hľadané slová s reklamami na Google či Yahoo!, no stane sa populárnejším pri snahe o čo najvyššie reklamné výnosy.
Ďalším trendom, ktorý pritiahne pozornosť na otázky súkromných dát, je rastúca popularita sociálnych sietí ako Facebook. Tieto siete majú veľa osobných informácií o používateľoch a plánujú ich využiť na tvorbu príjmov. Kanadský ochranca osobných dát už Facebooku vyčítal spôsob zaobchádzania s osobnými dátami. V roku 2010 možno očakávať ďalšie kontroly.
Ochrancom súkromia tiež robí vrásky popularita webových telefónov, ako je iPhone od Applu. Explózia predaja iPhonov – Apple ich už celosvetovo predal 30 miliónov – otvorila možnosť sledovať pohyb používateľov a poskytovať reklamy na základe toho, kde sa nachádzajú. Zatiaľ sa väčšina reklamných firiem a operátorov takéhoto využitia skôr obáva. No firmy sa naďalej budú snažiť zarobiť na dátach, ktoré získajú z dobrovoľne nainštalovaných aplikácií v telefóne. Spolu s aplikáciami sociálnych sietí poskytnú ďalší kanál na získavanie dát o spotrebnom správaní.
Väčšina dát sa využíva v prospech samotného spotrebiteľa. No pri surfovaní po internete vôbec nie je jasné, aké informácie sa odosielajú a čo sa s nimi stane. Kritici navyše upozorňujú, že návštevníci často musia kvôli používaniu stránok poskytnúť údaje, nemajú možnosť odmietnuť.
Aby kritikov upokojili, zavedú americké reklamné spoločnosti v roku 2010 princípy zberu dát na internete. Medzi iným budú stránky obsahovať odkaz, ktorý opisuje, aké dáta sa budú zbierať, a dá možnosť používateľom odmietnuť spracovanie ich dát. Tiež budú musieť súhlasiť s poskytovaním citlivých dát, ako sú finančné účty. Mike Zaneis z Internet Advertising Bureau, jednej z organizácií, ktorá princípy presadzuje, predpokladá, že ich predstavia v prvom štvrťroku 2010, ak práca na potrebných technických štandardoch prebehne podľa plánu.
Reklamné agentúry určite veria, že ich snahu ocenia politici, ktorých trápi netransparentnosť online monitorovania. Táto obava už má v USA podobu návrhu zákona. Presadzuje ho Rick Boucher, predseda internetovej podkomisie amerického Kongresu.
Obavy nemajú len Američania. Európske krajiny majú zvyčajne striktnejšie pravidlá, no v tomto prípade má EÚ pocit, že by sa tiež niečo malo robiť. Pracovný výbor článku 29, v ktorom sú zástupcovia národných ochrancov osobných údajov, momentálne vedú verejnú konzultáciu, ktorá sa končí 31. decembra 2009. Dôsledkom môžu byť odporúčania na ďalšiu reguláciu. Tak či onak, v roku 2010 budú prísnejšie sledovaní práve tí, ktorí sami sledujú spotrebiteľov.
Autor je korešpondent pre technológie časopisu The Economist
Článok je prevzatý z ročenky SLOVENSKO A SVET V ROKU 2010, ktorá vyšla ako príloha TRENDU č. 50-51.
Foto - Profimedia