Rubeľ sa kvôli sankciám uvaleným proti Rusku po začatí invázie na Ukrajinu začal prudko prepadať. Akciové trhy sú zatvorené. A preto ruskí boháči nakupujú luxusné šperky a hodinky v snahe uchovať hodnotu svojich úspor, napísal spravodajský server Bloomberg.
Zvýšil sa predaj klenotov
Generálny riaditeľ talianskeho klenotníctva Bulgari SpA uviedol, že sa v posledných dňoch zvýšil predaj v ruských obchodoch po tom, čo medzinárodná reakcia na ukrajinskú inváziu výrazne obmedzila pohyb hotovosti.
„V krátkodobom horizonte to pravdepodobne podporilo obchod," povedal Jean-Christophe Babin v rozhovore s agentúrou Bloomberg. Šperky Bulgari pritom označil za „bezpečnú investíciu".
„Je ťažké povedať, ako dlho to bude trvať, pretože úplné odstrihnutie Ruska od finančného systému SWIFT by mohlo vývoz do Ruska sťažiť, ak nie úplne znemožniť," dodal Babin.
Zatiaľ čo spotrebiteľské značky od Apple po Nike a energetickí giganti BP, Shell a Exxon Mobil sa sťahujú z Ruska, najväčšie európske luxusné značky sa zatiaľ snažia v krajine aj naďalej pôsobiť.
Zaujali apolitický postoj
Bulgari, ktorú vlastní spoločnosť LVMH, nie je zďaleka sama. Cartier zo skupiny Richemont v Rusku stále predáva šperky a hodinky, k dispozícii sú hodinky Omega zo skupiny Swatch Group, rovnako ako Rolex. Všetky pokračujú v predaji a snažia sa zaujímať apolitický postoj. „Sme tu pre ruský ľud, nie pre politický svet," povedal Babin. „Pôsobíme v mnohých rôznych krajinách, ktoré prežívajú obdobie neistoty a napätia," dodal.
Podobne ako zlato, ktoré môže poslúžiť na uchovanie hodnoty a ako poistka proti inflácii, si môžu luxusné hodinky a šperky udržať alebo dokonca zvyšovať svoju cenu v dobe ekonomických otrasov spôsobených vojnou a konfliktmi.
Obľúbené značky hodiniek môžu na sekundárnom trhu zmeniť majiteľa za trojnásobok až štvornásobok svojej maloobchodnej ceny. Napriek tomu vplyv invázie na hodnotu luxusných predmetov vytvára potenciálny PR problém.
Nevýznamný podiel
„Je pravda, že luxusné značky by sa mohli rozhodnúť prestať na ruskom trhu pôsobiť. Iste, prinieslo by im to straty, ktoré by ale, racionálne vzaté, mohol vyvážiť pozitívny ohlas, ktorý by im tento krok vyniesol na iných trhoch," povedal Bloombergu e-mailom analytik spoločnosti Bernstein Luca Solca.
Podľa správy, ktorú tento týždeň zverejnil Édouard Aubin a ďalší analytici spoločnosti Morgan Stanley, tvoria predaj v Rusku a Rusom v zahraničí menej ako dve percentá celkových príjmov spoločností LVMH a Swatch Group a menej ako tri percentá spoločnosti Richemont, čo je „relatívne nevýznamný" podiel .
To je čiastočne spôsobené značnými rozdielmi v príjmoch a bohatstve v Rusku, kde si hŕstka miliardárskych oligarchov žije vysoko nad pomery bežných ľudí. Priemerná mesačná mzda v Moskve je asi 113 000 rubľov; vo vidieckych oblastiach je oveľa nižšia.
Situáciu na Ukrajine sledujú
Hovorca spoločnosti Swatch Group uviedol, že spoločnosť situáciu v Rusku a na Ukrajine veľmi starostlivo sleduje, ale odmietol sa k nej bližšie vyjadriť. Hovorca spoločností Richemont, Rolex, Hermès, LVMH a Kering sa odmietli vyjadriť úplne.
Tlak na veľké značky rastie. Obchodná publikácia Business of Fashion, ktorú podporuje LVMH, vyzvala maloobchodníkov, aby zavreli ruské obchody a nezasielali výrobky on-line. V široko zdieľanom úvodníku šéfredaktor Imran Amed uviedol, že tento krok bude „do značnej miery symbolický", ale zároveň bude dôkazom "silného morálneho postoja".
Reakcia na túto výzvu bola zatiaľ len minimálna. Značka Balenciaga spoločnosti Kering, ktorej kreatívny riaditeľ Demna Gvasalia je Gruzínec, zmazala len niekoľko dní pred prehliadkou jesennej a zimnej módy v Paríži zo svojej stránky na instagrame všetok módny obsah. Namiesto neho sa tam objavila ukrajinská vlajka a výzva na príspevok pre Svetový potravinový program (WFP).
Ceny v Rusku zvýšia
Spoločnosť Bulgari, ktorú v roku 1884 založil Sotirio Bulgari av roku 2011 ju kúpila spoločnosť LVMH, podľa generálneho riaditeľa pravdepodobne výhľadovo zvýši ceny svojho tovaru v Rusku. „Ak rubeľ stratí polovicu svojej hodnoty, naše náklady budú ďalej v eurách a nemôžeme prerábať na tom, čo predávame, takže budeme musieť prispôsobiť ceny," povedal.
Bez ohľadu na to, aký nárast predaja zaznamenajú, môžu mať výrobcovia luxusných hodiniek a šperkov čoskoro problémy s doplňovaním zásob v obchodoch. Moskva uzavrela svoj vzdušný priestor pre krajiny Európskej únie a najväčšie logistické firmy na kontinente zastavili dodávky do Ruska.
Bulgari plánuje napriek vojne udržať svoje obchody otvorené a pokračovať vo výstavbe nového hotela v Moskve. Ak by však kríza trvala niekoľko mesiacov, bolo by podľa Babina „zásobovanie krajiny ťažké".